Language Education System with Structured Programming

구조적 프로그래밍을 위한 언어 학습 시스템

  • 박경욱 (순천대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 류남훈 (순천대학교 대학원 컴퓨터과학과) ;
  • 김응곤 (순천대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2010.09.10
  • Accepted : 2010.10.15
  • Published : 2010.10.31

Abstract

Computer programs are required from all areas in society including machine, space, aviation, and medicine. However, the programming curriculum is getting hard despite a lot of teaching materials and video lessons. Programming languages are very diverse, but most of them use the same structure, and they only have different expression methods. Therefore, if one learns one programming language, then it doesn't need to spend a lot of time and efforts to learn another programming langue. Most programming languages use the structure of sequence, selection, and repletion in general. The important thing for programming learners is the structure or algorithm of programming not the grammar of program. This study designed and implemented the language learning system to learn structured programming by using a flowchart.

컴퓨터 프로그램은 기계, 우주, 항공, 의학을 비롯한 사회 전 분야에서 필요로 한다. 하지만 프로그래밍 교육과정은 수많은 교재와 동영상 강의에도 불구하고 어려워하고 있다. 프로그래밍 언어는 매우 다양하지만 대부분의 언어들은 동일한 구조를 사용하며, 표현 방식에 차이가 있을 뿐이다. 그래서 하나의 프로그래밍 언어를 습득하면 또 다른 언어를 배우는데 많은 시간과 노력을 기울이지 않아도 된다. 대부분의 프로그래밍 언어들은 일반적으로 순서, 선택, 반복 구조를 사용한다. 프로그래밍을 배우는 사람에게 중요한 것은 프로그램의 문법이 아니라 프로그램의 구조나 알고리즘이다. 본 논문에서는 순서도를 활용해 구조화된 프로그래밍을 학습할 수 있는 언어 학습 시스템을 설계하고 구현하였다.

Keywords

References

  1. Marc H. Brown, "Techniques for Algorithm Animation," IEEE Computer, Vol.2, No.1, pp.28-39, Jan. 1985.
  2. John T. Stasko, "Tango: A Framework and System for Algorithm Animation," IEEE computer, Vol.23, No.9, pp.27-39, Sep. 1990. https://doi.org/10.1109/2.58216
  3. Marc H. Brown, "Exploring Algorithms Using Balsa-II," IEEE Computer, Vol.21, No.5, pp.14-36, May 1988. https://doi.org/10.1109/2.56
  4. Marc H. Brown, "MacBALSA Version Aleph. 3," Manuscript, 1989.
  5. Marc H. Brown, "Zeus: A System for Algorithm Animation and Multi-View Editing," DEC. SRC research report 75, Feb. 1992.
  6. Jone T. Stasko, "The Path-Transition Paradigm: A Practical Methodology for Adding Animation to Program Interfaces," Manuscript, College of Computing, Georgia Institute of Technology, June 1991.