A Study on the Operating Management Method of Creative Engineering Design and Project Based Capstone Design for the Purpose of Improvement in the Quality of Engineering Education

공학교육 내실화를 위한 종합 설계 교과와 졸업 연구 작품 제작 활동의 운영 방안 연구

  • 장은영 (공주대학교 전기전자제어공학부)
  • Received : 2010.11.13
  • Accepted : 2010.12.15
  • Published : 2010.12.31

Abstract

In this study, there is a modeling for the procedure and operational method of the project based capstone design and related products which are a certificate of graduate status, and those results were evaluated by self-review and the performance assessment. Finally, the improvements in the operating management method are proposed. Before one semester by the end of to the assessment, the design thesises of capstone results are fixed to the 15 sets by 2 people in each group. All teams are satisfied the criteria of evaluation, and they all got a grad over 60 points. The mean value of their's score are similar to the average of recent 5 years. The results of self-evaluations and questionaries indicate a totally self-satisfied(3.8~4points out of 5), but the weak parts of this procedure are known as the area of plan making and Implementation. Also, there are some problems associated with a group of people into a team by the human relation rather than knowledge based mutual supplementation.

본 연구에서는 종합 설계 교과를 중심으로 졸업 자격을 검증하는 작품 완성까지의 절차에 대한 단계별 모델을 설정하고, 운영 절차 및 결과를 서술하며, 대상 인원에 대한 자체 평가 결과와 앞으로의 개선 방향을 모색한다. 평가하기 한 학기 전에 주제 선정을 마치고, 작품 제작을 목표로 2인을 한조로 하여 진행한 결과, 총15조의 주제를 중심으로 작품이 제작되었다. 평가결과는 모두 합격 기준 60점 이상을 취득하였으며, 취득 평균은 예년(5년) 평균과 비슷하였다. 전반적인 만족도는 긍정적으로 평가(5점 기준 3.8~4점)되었으나, 구성 및 계획 분야가 부족한 부분으로 지적되었다. 또한 팀원 구성에서도 상호 보완적 측면보다는 개인적 친분에 우선을 두는 단점도 발견되었다.

Keywords