A study into effect the terminological definition of cultural industry has on creativity of cultural contents - Based on comparative study between Korean Cultural Industry, US Entertainment Industry and UK Creative Industry -

문화산업의 용어적 정의가 문화콘텐츠 창의성에 미치는 영향에 관한 연구 - 한국 문화산업, 미국 엔터테인먼트 산업, 영국 크리에이티브 산업과의 비교를 통하여 -

  • Yoo, Jun-Ho (Graduate School of IT Policy, Seoul National University of Technology) ;
  • Yoon, Sung-Gum (Seoul National University of Technology)
  • 류준호 (서울산업대학교 IT정책대학원, 호서대학교) ;
  • 윤승금 (서울산업대학교 매체공학과)
  • Received : 2009.11.21
  • Accepted : 2010.02.08
  • Published : 2010.03.30

Abstract

Cultural industry along with cultural content that forms the center of cultural industry is the field whose interest is continually increasing due to the increase of weight in the national economy and the strengthening of importance in future value. Cultural content, particularly, accounts for the essential position in starting a business around one-person business, which recently arouses high interest in a nation. However, it is true that the debates on the rapid growth and identity of cultural content in contrast to the reinforcement of its position, and the criticisms about the lack in development of material and cultural content in staring a business show the limitation of overall cultural content in Korea. This research examines recognition of cultural industry or cultural content through terminologies of definition as well as the relationships of configures in accordance with the outcome of cultural content. Findings demonstrate that cultural content in Korea revealed the highest cultural orientation which is the same as existing interpretations, and as comparison objects, entertainment industry in the U.S. and creative industry in the UK contained the highest part of entertainment and creativity respectively. It reflects that mythical elements of language that has been discussed from the structuralist perspectives are projected in the relevant field. In conclusion, the conceptual definition of cultural content has the structure to project advantages and disadvantages of existing culture, and this limitation needs to be overcome in securing the items and business value in starting a business.

문화산업과 그 산업의 중심을 이루고 있는 문화콘텐츠는 국가 경제에서 차지하는 비중의 증대와 미래 가치의 중요성 강화 등의 이유를 통해 그 관심의 폭이 지속적으로 늘어나고 있는 분야이다. 특히 최근에 국가적으로 관심이 높은 1인 창조기업을 중심으로 창업의 대상이 되고 있는 분야로서 문화콘텐츠 는 중요한 위치를 차지하고 있다. 하지만 이러한 급속한 성장, 그리고 위상 강화에 반해 문화콘텐츠의 정체성에 대한 논란, 그리고 창작 또는 창업 소재의 개발 등 문화콘텐츠 개발에 있어서의 창의성 결여에 대한 비판은 우리나라 문화콘텐츠 계 전반에 걸쳐 중요한 한계라는 인식을 가지고 있는 또한 사실이다. 본 연구는 우리가 용어 적으로 문화산업 또는 문화콘텐츠라고 정의하고 있는 분야가 규정된 용어를 통해 획득하고 있는 인식과 그 인식에 따른 콘텐츠의 결과물의 구성간의 관계에 대해 연구되어 있다. 연구 결과 우리나라의 문화콘텐츠는 '문화'가 가지고 있는 기존의 해석과 같이 문화성이 가장 높은 것으로 나타나 있으며 비교 대상으로 살펴 본 미국의 엔터테인먼트 콘텐츠에서는 엔터테인먼트 요소가, 영국의 크리에이티브 콘텐츠에서는 크리에이티브 요소가 가장 많이 내포되어 있는 것으로 나타났다. 이는 곧 기존에 구조주의적 관점에서 논의되고 있는 언어의 신화적 요소가 해당 분야에 투영되어 있다고 할 수 있는 것이다. 결국 문화콘텐츠라는 개념적 정의에는 기존에 문화가 가지고 있는 장점과 단점을 그대로 투영할 수밖에 없는 구조를 가지고 있다고 할 수 있으며 이러한 한계는 창업의 아이템, 사업성의 확보라는 점에서 분명히 극복되어야 할 점이라고 할 수 있다.

Keywords