Exploratory study on a psychological traits changes by entrepreneurship short-term education

단기 창업교육이 예비창업자의 심리적 특성 변화 영향에 대한 탐색적 연구

  • 이승재 (프랜즈커뮤니케이션) ;
  • 황보윤 (호서대학교 글로벌창업대학원)
  • Received : 2010.01.08
  • Accepted : 2010.02.12
  • Published : 2010.03.30

Abstract

This study intend to analyze effect on a change mental feature of founder received entrepreneurship short-term education called the successful foundation package. In other words, what kind of change the mental feature of founder before and after entrepreneurship education. The founder of the psychological characteristics include the locus of control, risk-taking propensity, need for achievement, ambiguity tolerance and specially new psychological trait, that is, creativity. The result of paired T-test and ANCOVA on pre-founders who received Entrepreneurship short-term education which called successful business start-up package is that need for achievement, ambiguity tolerance and creativity among pre-founders' psychological characteristics are enhanced by Entrepreneurship short-term education. However ANCOVA shows that there are no psychological characteristics changes according to age, education, the number of Entrepreneurship education.

본 연구에서는 창업교육이 예비창업자의 심리적 특성 변화에 미치는 영향을 분석하는데 연구의 목적을 두고자 한다. 다시 말하면, 창업자의 심리적 특성이 창업교육을 받은 전과 수료 후 어떤 변화가 있는지에 대한 연구이다. 창업자의 심리적 특성으로는 기존 선행연구에서 주로 통제의 위치, 위험감수성향, 성취욕구, 모호성의 수용을 다루어 왔는데, 여기에 새로운 심리적인 특성인 창의성을 추가하여 연구하였다. 본 연구의 실증 분석을 위하여 서울과 대구의 성공창업패키지 교육 실행기관 중 임의의 기관을 선정하여 예비창업자 200명을 대상으로 대응표본 T-검증과 ANCOVA를 실행하였다. 분석결과는 창업교육전과 창업교육 후를 비교하여 볼 때 성취욕구와 모호성의 수용, 창의성은 향상되어진 것으로 나타났다. 다만 통제 위치와 위험 감수 성향은 창업교육 전 후에 차이가 없는 것으로 나타났다. 연령, 학력 그리고 창업교육 횟수에 따라 창업교육 전후의 심리적 특성의 차이가 있는 가에 대한 검증에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.

Keywords