DOI QR코드

DOI QR Code

Measurement Scale Development of Waterpark Service Quality

워터파크의 서비스품질 척도개발

  • 곽한병 (경기대학교 레저스포츠건강학과) ;
  • 김경식 (호서대학교 사회체육학과) ;
  • 이창수 (경기대학교 레저스포츠건강학과)
  • Published : 2010.01.28

Abstract

The object of this study was to develop an index of service quality of waterparks and verify the validity and reliability of the index. This study represents the waterparks user population in 2009, and 250 people were extracted by using the purposive sampling method. In other words, five locations have major waterparks were chosen and 50 people per each location were collected. Conference, panel survey, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed to verify the validity of the questionnaire while item analysis, interrater reliability and internal consistency reliability were conducted to probate the reliability. Through these methods and procedures, the results of this study like these; (i) Validity of this index was significantly high and the index include amenity/cleanness, safety, price, programs, facilities, accessibility and promotion. Among them, amenity/cleanness was the major factor for the validity value; (ii) Reliability of this index was also high. There are high correlations between questions and fields and questions and total score. And the Cronbach's $\alpha$ values of the internal consistency reliability was over 0.603 except in the case of promotion which was below 0.6. After all the analysis, the index of service quality proved to be very proper and reliable index. Therefore, the major factors of service quality have to be figured out and reflected to the management innovation to improve service quality of waterparks.

이 연구는 워터파크의 서비스품질 척도를 개발하여 타당도와 신뢰도를 검증하는데 목적을 두고 있다. 설문지의 타당도를 검증하기 위하여 전문가회의 및 패널조사, 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였으며, 신뢰도를 검증하기 위하여 문항분석, 평가자간 신뢰도, 그리고 내적 일관성 신뢰도 검증을 실시하였다. 이상과 같은 연구방법 및 절차를 통하여 이 연구에서는 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 서비스품질 척도의 타당도는 매우 높다. 즉, 서비스품질 척도는 쾌적성 청결성, 안전성, 종사원, 가격, 프로그램, 주시설, 부대시설, 접근성, 판촉으로 탐색 확인되었으며, 쾌적성 청결성 요인의 설명력이 가장 높다. 둘째, 서비스품질 척도의 신뢰도는 매우 높다. 즉, 서비스품질 척도는 문항과 영역간 문항과 총점간 상관정도가 높으며, 내적 일관성 신뢰도는 판촉 요인을 제외하고 Cronbach's $\alpha$값이 .603이상이다. 판촉 요인의 신뢰도는 .60이하이다. 이상의 내용을 종합해 보면, 서비스품질 척도는 경험적으로 매우 타당하고 신뢰할 수 있는 척도임을 알 수 있다. 워터파크의 서비스품질을 향상시키기 위해서는 서비스품질 주요 요인을 파악하여 경영혁신에 반영해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 문화관광연구원, 새 여가정책 포럼, 문화체육관광부, pp.171-182, 2008.
  2. 삼성 경제 연구원 홈 페이지, http://www.seri.org.
  3. Global standard review, 창간 특집호, 10월호, 2007.
  4. 이창수, 워터파크 이용자들의 이용동기, 만족도, 재방문의도간의 관계, 여가문화학회, p.119, 2009.
  5. 소비자 시대, 9월호, pp.38-39, 2007.
  6. 한국소비자보호원 홈페이지, http://www.kca.go.kr.
  7. 김상유, 워터파크의 서비스품질이 소비자 만족 재방문 추천의도에 미치는 영향, 한국체육학회지, 제45권, 제3호, pp.325-333, 2006.
  8. 정양희, 워터파크 매력평가와 만족성과에 관한 연구, 경기대학교, 석사학위논문, 2007.
  9. 김경식, 정책투자 우선순위 도출을 위한 사회체육활동 참가제약 척도개발과적용, 한국 스포츠 사회학회지, 제20권, 제2호, pp.127-141, 2007.
  10. 김경식, 스포츠과학연구방법론, pp.381-390, 2005.
  11. J. Nunnally, Psychometric theory, New York: MacGraw Hill, 1978.
  12. 이군희, 사회과학 연구 방법론, 서울: 법문사, 2002.

Cited by

  1. A Study on Scale Development for Marina Service Quality vol.35, pp.8, 2011, https://doi.org/10.5394/KINPR.2011.35.8.649
  2. The Effect of Experience Quality on Perceived Value, Satisfaction, Image and Behavioral Intention of Water Park Patrons: New versus Repeat Visitors vol.17, pp.1, 2013, https://doi.org/10.1002/jtr.1968