A Study on the Aesthetic Characteristics of the Dance Costume of Jean Paul Gaultier

장 폴 고티에 무용의상의 조형성에 관한 연구

  • 한경하 (홍익대학교 패션디자인) ;
  • 금기숙 (홍익대학교 섬유미술.패션디자인과)
  • Received : 2010.04.07
  • Accepted : 2010.10.05
  • Published : 2010.11.30

Abstract

Fashion designer Jean Paul Gaultier incorporated his own boundless and unique artistic Into his design of dance costumes, presenting an unobstructed imaginary world that was filled with freedom, which is no less than one would expect from the one-time enfant t${\'{e}}$rrible of Paris fashion. This creativity of Gaultier was made possible only through the fantastic partnership he formed with the French modern dancer, R${\'{e}}$gine Chopinot. Gaultier and Chopinot shared a deep-rooted sympathy that enabled their own artistic worlds to fully mingle and cross over, resulting in a doubled synergy of their talent and their fame. This study analyzed 11 dancing costumes created through the collaborated efforts of those two enfants t${\'{e}}$rribles, one from the fashion industry and the other from the world of dance. The following are the results of my analysis. Gaultier's dance costumes served as a artistic venue for experimenting with a number of creative inspirations lurking in his mind, which were sometimes expressed in pr${\^{e}}$t-${\`{a}}$-porter collections. Instead of the decorative and expressive features of conventional dance costumes, his was the revival of the dancer's persona as a human being, ablaze with individuality and uniqueness. He pointed out that there is no good in the distorted turturro's fixed point of view, and the great joy of an opposing way of thinking that overturned the established. Leotard material was used as a second skin by transforming it into various styles and delivering his message. In addition, obscene and sexual expressions were delivered in a direct narrative. His eccentric ideas provided entertainment while showing his oppositional way of thinking. In the dance, the effect of the costumes was doubled by the use of cumbersome and exaggerated accessories, which is generally forbidden in modern dance.

Keywords

References

  1. 이은규 (1999). 테크노 사이버 패션을 응용한 무용의상다자인. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 47.
  2. 김수진 (2003). 현대 무용의상의 조형성 연구 - 1960년대 이후를 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 4.
  3. 정재연 (2003). 공연 예술에 나타난 크로스 오버(Cross Over)현상에 관한 연구 - 무용예술을 중심으로. 경희대학교 대학원 석사학위논문, p. 9.
  4. 육완순 (1995). 현대무용. 이화여자대학교 출판부, p. 24.
  5. 이찬주 (2008). 춤 예술과 미학. 서울: 금광미디어, p. 184.
  6. 박혜란 (2008). 현대 무용의 역사. 서울: 금광미디어, pp. 9-10.
  7. 김태원 (2004). 춤의 미학과 교육. 서울: 현대미학사, p. 202.
  8. 박혜란 (2008). 현대 무용의 역사. 서울: 금광미디어, pp. 86-88
  9. 김대권, 반주은 (2001). 현대무용의 전위성에 관한 연구. 대한무용학회 논문집, 29, p. 22.
  10. 김현옥 (1998). 프랑스 현대무용(누벨 당스)의 詩性과 視覺性의 공헌. 대한무용학회 논문집, 24, p. 51.
  11. 어수정 (2007). 벨기에 현대무용에 나타난 안무 성향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 18.
  12. 차용선 (2002). Dominique Bagouet 작품 '가구가 많지 않은 공간(Meuble Somairement)에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 2.
  13. 김현옥 (1998). 프랑스 현대무용(누벨 당스)의 詩性과 視覺性의 공헌. 대한무용학회 논문집, 24, p. 61.
  14. 장인주 (2005). 문화정책을 통해본 프랑스 무용의 정체성-국립 안무센터를 중심으로. 프랑스 문화예술연구, 14, p. 3.
  15. 임소영 (2003). 장폴 고티에 패션디자인의 조형미 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 4.
  16. 전혜정 (2007). 현대패션 & 디자이너. 서울: 도서출판 신정, p. 250.
  17. 정삼호, 최은진 (2003). 장 폴 고티에(Jean Paul Gautier)가 현대패션에 준 영향에 관한 연구. 중앙대학교 생활과학논집, 17.
  18. 김진환 (2000). 현대 패션에 나타난 DECONSTRUCTION에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위논문, p. 51.
  19. 전혜정 (2007). 현대패션 & 디자이너. 서울: 도서출판 신정, p. 251
  20. 자료검색일 2010. 5. 10. 자료출처 http://connect.in.com/jean-paul-gautier-madonna/images-madonna-modelling-jean-paul--2-264403430473.html
  21. 김정혜 (2005). 패션이 사랑한 미술. 서울: 아트북스, p. 138.
  22. 자료검색일 2010. 5. 10. 자료출처 http;//user.chollian.net/~gorgorcom/news/1200/1200htm/
  23. 김희선 (2000). 장 폴 고티에의 영화의상에 관한 연구. 서울: 홍익대학교 대학원 석사학위논문. p. 38.
  24. 임소영 (2003). 장폴 고티에 패션디자인의 조형미 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p.15
  25. 최은진 (2002). 장 폴 고티에의 작품이 현대패션에 준영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문. p. 32.
  26. 자료검색일 2010. 5. 9. 자료출처 http://blog.aladin.co.kr/mephisto/category/1611297?communityType=Mypaper&page=40
  27. 김정혜 (2005). 패션이 사랑한 미술. 서울: 아트북스, p. 139.
  28. 자료검색일 2010. 5. 10, 자료출처 http://luxcozy.tistory.com/4155
  29. 자료검색일 2010. 5. 10, 자료출처 www.kbench.com/news/?no=31703
  30. 자료검색일 2010. 5. 10, 자료출처 http;//saverbrain.net/v2/2007/08/20/jean-paul-gautier/
  31. 자료검색일 2010. 5. 9, 자료출처 http://blueduck,egloos.com/2527217
  32. Philippe Noisette (2003). Couturier de la danse. Paris: Editions de la Martiniere, p. 33.
  33. Sous la direction d'Olivier Saillard (2007). JEAN PAUL GAUTIER, REGINE CHOPINOT LE DEFILE. Paris: LES ARTS DECORATIFS, p. 16.
  34. Sous la direction d'Olivier Saillard (2007). JEAN PAUL GAUTIER, REGINE CHOPINOT LE DEFILE. Paris: LES ARTS DECORATIFS, pp. 22-23.
  35. Sous la direction d'Olivier Saillard (2007). JEAN PAUL GAUTIER, REGINE CHOPINOT LE DEFILE. Paris: LES ARTS DECORATIFS, pp. 162-165, 172-173, 208-209, 213.
  36. Sous la direction d'Olivier Saillard (2007). JEAN PAUL GAUTIER, REGINE CHOPINOT LE DEFILE. Paris: LES ARTS DECORATIFS, pp. 176, 205, 182, 185, 189, 192, 195, 201.
  37. Sous la direction d'Olivier Saillard (2007). JEAN PAUL GAUTIER, REGINE CHOPINOT LE DEFILE. Paris: LES ARTS DECORATIFS, pp. 222, 226-227, 230, 239, 232, 244.
  38. Sous la direction d'Olivier Saillard (2007). JEAN PAUL GAUTIER, REGINE CHOPINOT LE DEFILE. Paris: LES ARTS DECORATIFS, p. 57.
  39. 현대무용 성 조오지와 재즈댄스 춤추는 세상 (1994). 월간 정보지 예술의 전당, 6월호
  40. Sous la direction d'Olivier Saillard (2007). JEAN PAUL GAUTIER, REGINE CHOPINOT LE DEFILE. Paris: LES ARTS DECORATIFS, p. 34.