초록
주광은 인공광원보다 심리적 안정과 심리적 신체적 건강 측면 등에서 질적으로 우세하며, 작업능률의 향상에 도움을 주는 것으로 알려져 있다. 또한 쾌적한 빛 환경에 대한 재실자들의 요구가 증가하고 있다. 그러나 주광의 양과 질이 항상 일정하지 않아 예측하기가 어렵기 때문에 이러한 주광의 유용성에도 불구하고 건축설계에 주광을 적극적으로 반영하는 경우가 드물다. 본 연구의 목적은 이러한 주광의 성능을 계량화하고 가시화 할 수 있는 다양한 조명시뮬레이션 소프트웨어(Lightscape 3.2, Relux 2007, Radiance 3.9)를 사용함으로 주광을 예측하고, 도출된 결과 값과 Mock-up 실험의 실측값을 비교 분석을 통하여 조명 시뮬레이션 소프트웨어 활용성을 극대화하는 것이다.
Available daylight in inside offers comfortable view environment, and psychological and physical advantages to people in a room. Architectural design has a need for daylight prediction. But it is difficult to predict the illuminance values in daylight system. Using various Daylight simulation software is easy and simple, but we can find different results under the same conditions. This study compares with illuminance values from simulation (Lightscape 3.2, Relux 2007, Radiance 3.9) and Mock-up experiment with a same space and parameter of daylight (location of space and window, date, time and sky condition).