A Impact of Technological Regime of Game Engine upon Game Development Performance

게임 엔진의 기술 체제에 따른 게임 개발 성과 차이에 관한 연구

  • 장용호 (서강대학교 신문방송학과) ;
  • 정원조 (서강대학교 신문방송학과)
  • Published : 2010.02.20

Abstract

The research empirically analyzes the impact of technological regime of game engine upon game development performance. The results indicate that, first, technological regime of game engine determines game's genre distribution. Secondly, user friendly game engine regime(modular, generic and integrated API engine) induces higher genre diversity and lower genre concentration ratios. Thirdly, user friendly game engine regime(modular, generic and integrated API engine) is becoming more applied recently. Fourthly, innovation types and price types of game engine do not influence upon game engine trades. Those results point out that game engine's technological regime influences directly game development application and user friendly regime is increasingly more standardized.

본 연구는 게임 엔진의 기술 체제의 차이가 기술거래 성과에 어떻게 영향 미치는가를 실증적으로 분석하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 게임 엔진의 기술적 특성의 차이에 따라 게임 엔진을 활용한 게임의 장르 분포(genre distribution)에 있어 차이를 보였다. 둘째, 게임 엔진 체제의 이용자 편이성이 높은 모듈형, 범용형, 통합형 API 엔진이 높은 장르다양성(genre diversity)과 낮은 장르집중도(genre concentration ratio)를 보여주었다. 셋째, 게임 엔진체제의 이용자 편이성이 높은 모듈형, 범용형, 통합형 API 엔진이 시간이 경과함에 따라 더 높은 활용도를 보였다. 넷째, 게임 엔진의 혁신 유형과 가격 유형은 기술거래 성과에 아무런 영향을 미치지 못하였다. 분석 결과는 게임 엔진의 기술 체제가 게임 개발 과정상에서 상용 엔진의 장르분포, 다양성, 활용도에 있어 직접적으로 영향을 미치며, 이용자 편의성과 모듈성, 범용성이 높은 게임 엔진으로 표준화 되어가고 있음을 제시한다.

Keywords

References

  1. Rosenberg, N., 1982, Inside the Black Box, Cambridge University Press, <이근 외 역,인사이드 더 블랙박스 : 기술혁신과 경제적분석, 대우학술총서, 2001>.
  2. 김석관, 산업별 기술혁신 패턴의 분석 틀 및 사례, 과학기술정책연구원, 2005
  3. Malerba, Franco and Luigi Orsenigo(1997), "Technological Regimes and Sectoral Patterns of Innovative Activities", Industrial and Corporate Change 6(1): pp. 83-117. https://doi.org/10.1093/icc/6.1.83
  4. 김상현, 경향게임스, 제 195호, 2005년 10월03일
  5. 김정훈, "게임 엔진 기술의 최근 동향", 주가기술동향 통권 1290호 2007년 4월 4일 발행:IITA 정보서비스단.
  6. Milgram, P., and J. Roberts, 1992, Economics, Organizations and Management, Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hall.
  7. 박길성.이택면, 경제사회학 이론, 나남출판, 2007
  8. Williamson O., 1993, "The Logic of Economic Organization," in Williamson and Winter (eds.). The Nature of the Firm: Origins, Evolution, and Development, Oxford : Oxford University Press.
  9. 장용호, 정원조, 시장 거래의 요인으로서 게임 엔진의 기술체제와 기술혁신, 한국게임학회 논문지, 한국게임학회, 2009. 4