DOI QR코드

DOI QR Code

Understanding Major Factors in Taking Internet based Lectures for the National College Entrance Exam according to Academic Performances by Case Studies

수능 인터넷강의 선호요인 사례분석 : 학업성취 수준을 중심으로

  • 임걸 (고려대학교 BK21교육학국제화사업단) ;
  • 정영식 (한국교육개발원)
  • Received : 2010.08.26
  • Accepted : 2010.11.30
  • Published : 2010.12.28

Abstract

This paper aimed to understand current trends in online lectures for Korean SAT based on students' academic performances through a qualitative interview approach. In results, the highest academic performance group showed a good deal of interest and usage in online lectures. This group participants preferred private online lectures to public ones. However, the lowest academic group liked to use public online lectures. The middle academic groups who lived in an expensive area spent a lot of money for tutoring or attending private institutes rather than online lectures. Suggestions are: self-regulated learning is needed, public onilne lectures should have improved contents, and lastly, these online lectures are required to be connected with regular school curriculum.

본 논문은 고등학생이 선호하는 수학능력시험 대비 인터넷 강의의 유형과 이유를 반구조화된 질적 인터뷰를 통해 분석하였다. 연구 결과, 학업성취도가 높은 수준 집단이 인터넷 강의에 대한 관심도 및 활용도가 가장 높았으며, 다음으로는 학업성취도가 낮은 수준 집단, 그리고 중간 수준 집단의 순서였다. 한편, 학업성취도가 높은 수준 집단은 사교육 업체에서 운영하는 인터넷 강의를 선호하였으며, 다른 두 집단은 상대적으로 EBSi를 선호하였다. 인터넷 강의에 지출되는 비용은 학업성취도 상 중 하 집단별로 전체 사교육비 지출대비 각각 57%, 2%, 16%였는데, 이는 거주지역과도 상관이 있는 것으로 분석되었다. 제언으로, 학습자의 자기주도적 학습능력 향상, 공교육 인터넷 강의의 질적 향상, 그리고 인터넷 강의와 학교교육의 연계성이 강조되었다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부, 공교육 정상화를 통한 사교육비 경감대책, 교육인적자원부, 2003.
  2. 한국교육개발원, EBS 수능강의 성과 분석 및 개선 방안 연구, 수탁연구 CR 2008-34, 2008.
  3. http://www.dje.go.kr/ctnt/ptal/info/18/nfo.18.002.sp?&pageNo=63&bmode=read&Seq=177833
  4. 이인숙, “e-Learning 학습전략 수준 및 학업성취도 규명”, 교육공학연구, 제18권, 제2호, pp.51-67. 2008.
  5. 이정선. 이러닝 콘텐츠의 학습 유효성 평가 방법 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  6. http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2009/09/20/2009092000326.html
  7. http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2009/11/01/2009110100350.html?srchCol=news&srchUrl=news4
  8. http://article.joins.com/article/article.asp?Total_ID=3410300
  9. http://article.joins.com/article/article.asp?total_id=3410316
  10. http://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%98%A8%EB%9D%BC%EC%9D%B8_%EA%B0%95%EC%9D%98
  11. http://ko.wikipedia.org/wiki/Ebsi
  12. http://100.naver.com/100.nhn?docid=812614
  13. http://ko.wikipedia.org/wiki/%EB%A9%94%EA%B0%80%EC%8A%A4%ED%84%B0%EB%94%94
  14. http://www.rankey.com/rank/rank_site_cate.php?cat1_id=4&cat2_id=56&cat3_id=381
  15. http://directory.search.daum.net/site_detail.daum?siteseq=544506&rpidx=0&rpstddate=&rprange=12&vs_conditions=www.megastudy.net&vs_conditions=http%3A%2F%2Fedu.ingang.go.kr%2F+&x=32&y=14
  16. http://article.joins.com/article/article.asp?Total_ID=3410301
  17. 이희수, e-러닝 활성화를 위한 EBS 수능강의 사업의 중장기 발전 방안 연구, 교육인적자원부, 2005.
  18. 이용주, 문양세, 김혜숙, 김진호, “온라인 교육 사이트의 교육 환경 및 효과 분석”, 정보통신논문지, 제12권, pp.117-123, 2008.
  19. 문영신, 고등학생의 EBS 인터넷 강의 이용 동기 및 만족도에 영향을 미치는 요인, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  20. 김은정, 수준별 자기주도 학습을 위한 온라인 학습 사이트 비교 분석 -수능강의 중심으로, 경기대학교 교육대학원 석사학위논문, 2005.
  21. 김선아, EBS 수능강의의 이용 실태와 만족도에 관한 연구, 한양대학교 교육대학학원 석사학위논문, 2005.
  22. 권호중, EBS 온라인 방송 교육의 활용실태 조사 및 개선 방안 연구, 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2005.
  23. 최혁량, 수능관련 온라인 강의의 효용성에 대한 연구, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문, 2005.
  24. 조은아, EBS 수능특강 언어영역’ 동영상 강의의 교수발화 분석, 한양대학교 교육대학원 석사학위논문, 2005.
  25. 황윤성, EBS 수능 영어 방송의 학년 및 소득수준별 시청 실태, 흥미도, 이해도 및 영어 성적과의 상관관계. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  26. 성내경, 표본조사 방법론, 자유아카데미, 2003.
  27. J. W. Creswell, Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (3rd Ed.), Pearson Education, Inc, 2008.
  28. B. Johnson and L. Christensen, Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (2nd Ed.), Pearson Education, Inc., 2004.
  29. P. Freebody, Qualitative research in education, SAGE Publications Ltd., 2004.
  30. http://gss.gangnam.go.kr/jsp/GSS1/GSS1000.jsp?page_cd=004&sub_cd=01
  31. http://edu.chosun.com/site/data/html_dir/2010/03/11/2010031100150.html

Cited by

  1. How E-learning Business for Teens Has Evolved in Korea: The Case of MegaStudy vol.8, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5392/IJoC.2012.8.1.010
  2. Time spent on the Internet by multicultural adolescents in Korea vol.37, pp.1, 2017, https://doi.org/10.1080/02188791.2016.1169994