References
- M. A. Nippold, “Evaluating and enhancing idiom comprehension in language-disordered children.” Langage, speech and hearing Services in Schools, 22, pp.100-106. 1991. https://doi.org/10.1044/0161-1461.2203.100
- R. Owens, Language Development: An introduction, pearson education. Allyn and Bacon. 2005.
- 국립국어연구원, 표준국어대사전, 서울 :두산동아, 1999.
- 동아문화연구소, 국어 국문학 사전, 서울: 서울대학교, 1981.
- 김선정, 강현자, “한국어 관용어 교재개발을 위한 기초 연구 및 단원 제시”, 이중언어학회 제32집, pp.36-56, 2006.
- 주경희, “속담과 관용어의 차이점” 국어국문학 130집. pp.83-108, 2002.
- 박세영, “관용어와 속담의 특성: 차이점을 중심으로” 강남어문 제10집, pp.273-306, 2000.
- 이진숙, “구문이해능력과 성별이 속담이해능력에 미치는 영향”, 한국교육, 제36권, 제2호, pp.113-135, 2009.
- 성소연, 청각장애인의 관용어 이해능력에 관한 연구, 미간행석사학위논문, 단국대학교 대학원, 2007.
- 김혜정, 연령 및 성별에 따른 학령기 아동의 속담 이해 비교, 미간행 석사학위논문, 연세대학교 대학원 언어병리학 협동과정, 2007.
- 조복희, 이주연, “후기아동의 속담이해능력과 사용정도에 관한 연구: 속담의 친숙도와 구체성을 중심으로”, 아동학회지 제28권, 5호, pp.19-36, 2007.
- 오소정, 속담이해능력의 발달: 학령기 아동, 청소년 및 성인을 대상으로, 미간행 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 언어병리학 협동과정, 2001.
- M. A. Nippold and F. S. Haq, “Proverb comprehension in youth: The role of concreteness and familiarity,” Journal of speech, Language, and Hearing Research, 39, pp.166-176. 1996. https://doi.org/10.1044/jshr.3901.166
- S. Kemper, “Inferential processing and the comprehension of idioms,” Metaphor and symbolic activity, Vol.1, No.1, pp.43-55, 1986. https://doi.org/10.1207/s15327868ms0101_3
- L. V. Hedges and A. Nowell, “Sex differences in mental test scores, variability, and numbers of high scoring individuals.” Science, 269, 41-45. 1995. https://doi.org/10.1126/science.7604277
- J. S. Hyed and M. C. Linn, The psychology of gender : Advances through meta-analysis(pp.1-13). Baltimore : Johns Hopkins University Press. 1986.
- 정혜승, 초등학생의 간접적 표현의 이해에 관한 연구; 은유와 속담을 중심으로, 국어국문학회 132권 pp.89-119, 2002.
- A. Feingold, “Cognitive gender differences are disappearing”, American Psychologist, 43, pp.95-103, 1988. https://doi.org/10.1037/0003-066X.43.2.95
- M. A. Nippold and S. H. Fey, “Metaphoric understanding in preadolescent having a history of language acquisition difficulties,” Language, speech, and Hearing Serviced in School, 14, pp.171-180, 1983. https://doi.org/10.1044/0161-1461.1403.171
- R. F. Lee and A. G. Kamhi, ".Metaphoric competence in children with learning disabilities," Journal of Language Disabilities, 23, pp.476-482, 1990. https://doi.org/10.1177/002221949002300805
- J. Higham, J. Wegmann, and J. Woods, "Visual and verbal metaphors among children with typical language and disorders," Journal of Communication Disorders, 32, pp.25-35, 1999. https://doi.org/10.1016/S0021-9924(98)00027-6
- 이진숙, 단순언어장애 아동의 개인화된 예측추론 특성 및 추론촉진과제의 영향, 미간행박사학위논문, 단국대학교 대학원, 2006.
- 국제교육진흥원, 속담 100 관용어 100, 국제교육진흥원, 2002.
- 한국어세계화 재단, 한국어 교수법 개발 최종보고서, 한국어세계화재단, 2002.
- 문금현, 국어의 관용표현연구, 서울대학교 박사학위 논문, 1996.
- 동아출판사, 우리말 돋움사전, 두산, 1995.
Cited by
- Relationship of the Ambiguous Idiom Comprehension between Language Ability and Perspective-taking Ability in School-aged Children vol.27, pp.5, 2015, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2015.27.5.1395
- Characteristics of Idiom Comprehension in School Age Children from Low-Income Families vol.22, pp.2, 2017, https://doi.org/10.12963/csd.17402