A CSP based Learner Tailoring Question Recommendation Process using Item Response Theory

문항반응이론을 이용한 CSP 기반의 학습자 중심 문제추천 프로세스

  • Published : 2009.10.30

Abstract

Applications such as study guides and adaptive tutoring must rely on a fine grained student model to tailor their interaction with the user. They are useful for Computer Adaptive Testing (CAT), for example, where the test items can be administered in order to maximize the information. I study how to design learner tailoring question process for recommendation. And this process can be applied the CAT and I use the formal language such as CSP in each process development for efficient process design. I use the item difficulty of item response theory for question recommendation process and learner can choice the difficulty step for learning change to control the difficulty of question in next learning. Finally, this method displayed the structural difference to compare between existent and this process.

학습과정이나 맞춤형 학습과 같은 애플리케이션에서는 학습자에 맞는 상호작용에 의한 학습자 모델 결과를 신뢰할 수 있어야 한다. 이에 CAT(Computer Adaptive Testing)는 학습정보를 최대화하기 위해 학습항목을 관리할 수 있어서 유용하게 사용된다. 본 연구는 학습자 중심의 문항추천 프로세스를 설계하였다. 이는 CAT에서 활용되어질 수 있으며, 각 프로세스의 전개방법은 정형화 언어인 CSP를 사용하였다. 또한 문항추천 방법은 문항반응이론의 문항난이도를 이용하였으며, 학습자는 다음 학습의 문제 난이도 조정을 위해 난이도 변경단계를 설정할 수 있도록 하였다. 이러한 방법을 통하여 기존의 방법과 비교함으로서 그 구조적인 차이를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김종숙, "이러닝 학습성과의 영향변인 탐색과 인과분석의 교육정책적 함의", 열린교육연구 제15권 제3호, 2007
  2. 최숙영 외2인, "문항반응 이론에 의한 컴퓨터 적응적 평가와 동적 학습내용 구성에 기반한 적응형 교수 시스템", 정보과학회논문지 : 소프트웨어 및 응용 제32권 제5호, 2005
  3. 김명관 외 3인, "모바일 기반 CAT의 외국어 능력시험 적용", 정보과학회논문지 : 기술교육 제2권 제1호, 2005
  4. 정화영, "문항교정난이도를 이용한 컴포넌트 기반의 자기 주도적 E-Learning 시스템", 한국 인터넷 정보학회 제7권 제6호, 2006
  5. 김천식, 정명희, "IRT와 데이터 마이닝을 이용한 효과적인 평가 및 추천시스템", 한국컴퓨터정보학회 논문지 제11권 제4호, 2006
  6. 시기자, 성태제, "PPT, CFT, CAT에서 검사매체와 검사시행 모형에 따른 피험자 응답 적합도의 비교", 교육평가연구 제19권 제3호, 2006
  7. Gerald H. HILDERINK, "Software Specification Refinement and Verification Method with I-Mathic Studio", Communicating Process Architectures, IOS Press, 2006
  8. C.A.R. Hoare, "Communicating Sequential Processes", Prentice Hall International, 2004
  9. 조성호, "컴퓨터기반 시험 시스템 설계 및 구축", 한국콘텐츠학회논문지 제5권 제1호, 2005
  10. 이창규 외7인, "의사, 간호사 국가시험의 문항반응이론에 의한 CAT시스템 개발에 관한 연구", 보건과학논집 제31권 2호, 2005
  11. Mariana Lilley and Trevor Barker, "Students’ Perceived Usefulness of Formative Feedback for a Computer-adaptive Test", The Electronic Journal of e-Learning, Volume 5 Issue 1, 2007