언플러그드 컴퓨팅을 이용한 예비교사의 정보교육 사례 연구

A Case Study on Information Education for Pre-Service Teacher using Unplugged Computing

  • 한희섭 (인천부평초등학교) ;
  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Han, Hee-Seop (Incheon Bupyeong Elementary School) ;
  • Han, Seon-Kwan (Dept. of Computer Education, Gyeongin National University of Education)
  • 발행 : 2009.03.30

초록

이 연구에서 제안한 교육프로그램은 예비교사들을 대상으로 인지심리학의 개념습득 이론 중 원형이론과 본보기 이론의 상호보완을 통하여 정보교육의 필요성과 개념을 습득하도록 하였다. 또한 언플러그드형 수업사례 시연활동을 통하여 컴퓨터과학에 관한 지식이 부족한 학습자들에게 교수-학습 설계능력을 향상시키고, 컴퓨터과학의 개념과 원리를 습득할 수 있도록 하였다. 예비교사들에게 적용해본 결과 효과성이 높은 유의미한 결과를 얻을 수 있었다.

In this study, we proposed a pre-service teacher training program that assists efficiently the conceptual comprehension and teaching skill development of computer science education. The program is integrated with Protype Theory and Example Theory based on cognitive psychology. And also the real teaching activities based on Unplugged Learning are provided for conceptual comprehension of computer science education as well as for learning computer science. This program was applied to 31 pre-service teachers for one semester. The results show that this program is very effective for pre-service teacher training of computer science education.

키워드