사이버교사의 만족도 요인 평가 준거 개발 및 타당도 분석

The analysis of validity and Development of Evaluation Criteria for Cyber Teachers' Satisfaction Factors

  • 김자미 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김용 (한국교육학술정보원) ;
  • 김정훈 (부산 가톨릭대학교 방사선학과)
  • Kim, Ja-Mee (Dept. of Computer Education, Korea University) ;
  • Kim, Yong (Korea Education & Research Information Service) ;
  • Kim, Jung-Hoon (Dept. of Radiological Science Catholic University of Busan)
  • 발행 : 2009.03.30

초록

사이버학습에서 사이버교사는 학생들과의 다양한 활동을 통해 학습을 지원하고 안내하는 역할을 담당한다. 따라서 사이버교사의 만족도를 높이는 것은 사이버학습의 효과를 높이는 데 기여하게 될 것이다. 이에 본 연구에서는 초중등 사이버학습에 참여하는 교사들의 만족도를 평가할 수 있는 평가 준거를 개발하고, 만족도에 영향을 미치는 변인을 분석하였다. 사이버교사 만족도 평가 준거는 내용타당도를 확보하였고, SPSS 및 AMOS를 이용하여 문항분석 및 평가 준거 요인의 적합도 지수 분석 등을 토대로 최종적으로 5개 요인에서 20개의 문항을 확정하였다.

In the Cyber Home Learning Service (CHLS) for primary and secondary level students, Cyber Teachers are in charge of providing learning assistance and guidance to students through various activities. Thus, improving the Cyber Teachers' satisfaction level could contribute to increased effectiveness of the CHLS. In this study, we developed the evaluation criteria to assess the satisfaction level of teachers participating in the CHLS, and analyzed factors influencing the satisfaction level. We verified the content validity of the evaluation criteria. We also analyzed the evaluation criteria model by conducting an item characteristic analysis and a goodness of fit test using the SPSS and AMOS. Finally, we developed 20 items from five factors based on the analysis results.

키워드