시나리오 기반의 정보통신윤리 의식 측정 검사도구 개발

The Development of Test Items based on Scenario to Measure Information and Communication Ethics

  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 유형근 (한국교원대학교 교육학과) ;
  • 김길모 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 조성환 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Seong-Sik (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Yu, Hyeong-Keun (Korea National University of Education, Dept. of Education) ;
  • Kim, Kil-Mo (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Cho, Seong-Hwan (Korea National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 발행 : 2009.06.30

초록

본 연구는 정보이용자의 정보통신윤리 의식 수준을 측정할 수 있는 시나리오 기반 검사도구를 개발하고 이를 검증하는데 있다. 이를 위해서는 우선적으로 정보이용자의 정보통신윤리 의식을 진단하고 파악할 수 있는 요인이 무엇인지 밝히는 과정이 필요하다. 이에 본 연구에서는 정보통신윤리 의식 수준을 측정할 수 있는 지표를 선정하고 검증받았다. 최종적으로 본 연구의 목적을 달성하기 위해서, 정보통신윤리지표를 바탕으로 정보통신윤리적 딜레마 상황을 포함하고 있는 시나리오와 검사 문항으로 이루어진 검사도구를 개발하였으며, 이를 실제 고등학교에 적용하여 분석하였다. 적용 결과 시나리오 기반 검사도구는 신뢰성 있고 타당한 것으로 확인되었다. 따라서 본 연구에서 개발한 검사도구가 학생들의 정보통신윤리 의식을 측정하는데 적합한 도구로 활용 될 수 있음을 시사하는 것으로 볼 수 있다.

The goal of this research is to develop and validate test items to measure Information and Communication Ethics(ICE) based on scenario. For this, we need to preferentially identify the primary factors in understanding and diagnosing the consciousness level of adolescents on the ICE. To solve this problem, in this research, we identified and validated major indices that consist of the ICE. Finally, For attaining the objective of the research, we developed test items based on scenario with including ICE dilemmas and applied to high school students. Thus, the results of this research indicate that test items can be used as valid and reliable scale to measure ICE level of students.

키워드