DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of On/Off-line Trust on Customer's Repurchase Intention in Hotel Industry

온/오프라인 호텔기업의 신뢰와 고객의 재구매의도에 관한 연구

  • 민보영 (우송대학교 외식산업경영학과)
  • Published : 2009.08.28

Abstract

With the development of the Internet, online community has been made possible to buy a product in hotel industry. It is expanded gradually the customers buy various banquet services as well as guest rooms or restaurant use. From the 1950s, research has been conducted on trust and various study is achieved in connection with in social psychology or industry marketing. But there is much to be desired on research on trust in on/off-line company and customer's repurchase intention. Verifying the study model and hypothesis established through proceeding research, we would like to know that whether trust in on-line basis can be connected with the trust that already formed about the hotel in off-line basis. Furthermore, how on-line and off-line trust made in hotel industry can affects to customer's repurchase intention. The trust between on-line basis and off-line basis in hotel industry is mutually related. The trust based on off-line hotel company also affects to customer's repurchase intention. But, on-line trust in hotel industry is not related to the customer's repurchase intention.

인터넷의 확산과 대중화로 인해 호텔을 직접 이용하는 고객들도 이미 쌓인 신뢰를 바탕으로 온라인상에서의 구매를 하고 있다. 객실뿐만 아니라 각종 연회 및 레스토랑 이용까지 온라인상에서의 구매 범위는 점차 확대되고 있다. 신뢰에 대한 연구는 1950년대 이후부터이며, 사회심리학이나 산업마케팅 분야에서도 이와 관련하여 다양한 연구가 이루어지고 있다. 그러나 온오프라인 기업의 관계와 고객의 재구매의도와의 관계에 대한 연구는 아직 시작 단계에 그치고 있다. 본 연구에서는 기존의 선행연구를 통해 정립된 이론을 바탕으로 도출된 연구모형과 가설을 검증함으로써, 고객들이 이미 오프라인 호텔기업대해 형성된 신뢰가 온라인 호텔기업을 이용하는 데도 관계가 있는지를 규명하고자 하며 온오프라인 호텔기업의 신뢰가 고객의 재구매 의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보았다. 오프라인 호텔기업의 신뢰와 온라인 호텔기업 신뢰는 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 오프라인 호텔기업의 신뢰와 고객의 재구매의도도 유의한 상관성을 보였으나 온라인 호텔기업의 신뢰와 고객의 재구매의도와의 관계는 유의하지 않은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 전자상거래 통계조사 결과, 통계청, 2001-2009.
  2. R. J. Lewicki and B. B. Bunker, "Developing and Maintaining Trust in work Relationships," In R. M. Kramer and T. R. Tyler, "Trust inorganization: Frontiers of theory and research," Sage Publications, pp.114-139, 1996.
  3. R. C. Mayer, J. H. Davis, and F. D. Schoorman, "An Integrative model of organizational trust," Academu of Management Review, Vol.20, pp.704-709, 1995.
  4. D. H. McKnight and N. L. Chervany, "Conceptualizing Trust: A Typology and E-Commerce Customer Relationships Model," Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences, 2001.
  5. S. M. Ring and A. H. Van de Van, "Structuring Cooperative Relationships Between Organizations," Strategic Management Journal, Vol.13, pp.483-498, 2003. https://doi.org/10.1002/smj.4250130702
  6. L. G. Zucker, "Production of Trust: Institutional Sources of Economic Structure," Research in Organizational Behavior, Vol.8, pp.52-111, 1986.
  7. D. Shapiro, B. H. Sheppard, and L. Cheraskim, "Business on a handshake," Negotiation Journal, Vol.8, pp.365-377. https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.1992.tb00679.x
  8. R. J. Lewicki and B. B. Bunker, " Developing and Maintaining Trust in work Relationships," In Kramer, R. M. and Tyler, T. R.(Eds), "Trust in organization: Frontiers of theory and research," Sage Publications, pp.114-139, 1996.
  9. P. M. Donney and J. P. Cannon, "An Examination of the Nature of Trust in Buyer-Seller Relationships," Journal of Marketing, Vol.61, pp.35-51, 1997. https://doi.org/10.2307/1251829
  10. 윤성준, "웹쇼핑몰 사이트 신뢰도의 결정요인과 구매의향에 미치는 영향에 관한 시뮬레이션 접근 방법", 경영학 연구, 제29권, 제3호, pp.353-376, 2000.
  11. 여일구, 온라인, 오프라인 채널에 대한 신뢰가 관계결속 및 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 박사학위논문, 창원대학교.
  12. A. J. Marcella, "Establishing Trust in Vertical Markets," Academy of Management Review, Vol.23, pp.473-490, 2003.
  13. 장형유, B2C 쇼핑사이트에서 고객신뢰 선행요인과 구매.재구매의도 형성과정에 관한 통합 연구, 박사학위논문, 경상대학교.
  14. Cheskin Research, e-Commerce Trust Study, A Joint Research Project by Cheskin and Studio Archetype/Sapient, p.12, 1999.
  15. 이상진, 이승만, "전자상거래 활성화를 위한 신뢰형성 모델의 구축에 관한 연구", 국제상학, Vol.19, No.2, pp.275-293, 2004.
  16. S. L. Jarvenppa, N. Tractinsky, and M. Vitale, op. cit, pp.45-71, 2000.
  17. K. Stewart "Transference as a Means of Building Trust in World Wide Web Sites," Proceedings of the 21th International Conference on Information Systems, Charlotte, NC, pp.459-464, 1999.
  18. D. Li, S. B. Yadav, and Z. Lin, "Exploring the Role of Privacy Programs on Initial Online Trust Formation," Proceeding of the 7th Americas Conference on Information Systems, Baltimore, MD, 2000.
  19. N. Pekka and K. Kristiina, "User and Trust in Cyberspace, Available at www.tcm.hut.fi/Research/Tessa, 2002(11).
  20. 김경훈, 여일구, 김도율, "온라인과 오프라인의 신뢰의 영향변수와 결과변수에 관한 연구", 마케팅과학연구, Vol.13, pp.159-181, 2004. https://doi.org/10.1080/12297119.2004.9707216
  21. S. B. Mackenzie and R. J. Lutz, "An Empirical Examination of The Structural Antecedents of Attitude in an Advertising Pretesting Context," Journal of Marketing, Vol.53, pp.48-65, 1989. https://doi.org/10.2307/1251413
  22. Oliver and T. Robert, "A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions," Journal of Marketing Research, Vol.17, pp.460-468, 1980. https://doi.org/10.2307/3150499