Analysis of Fashion Sensibility on the Compound Fashion Image of Contemporary Fashion

현대패션에 나타난 복합패션이미지의 패션감성 분석

  • Kim, Ji-Yeon (Dept. of Clothing & Textile, Pusan National University) ;
  • Lee, Kyoung-Hee (Dept. of Clothing & Textile, Pusan National University)
  • Received : 2008.02.25
  • Accepted : 2008.12.31
  • Published : 2009.02.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze the sensibility of the compound fashion image of contemporary fashion. The specific objectives were to analyze 1)the structure of meaning about fashion sensibility on 2)the difference of fashion sensibility by categories on 3)the difference of fashion sensibility by demographical aspects on 4)the consumer sensibility on the compound fashion image. For collecting data 55 stimulus and questionnaire which consisted of bi-polar 21 pairs adjective scale were contributed 675. The results were summarized as following : 1. Factors of fashion sensibility consist of estheticism, activeness, personality and feminity. And the meaning of fashion sensibility is young and personalty. 2. The man/woman and the past/present are highly estimated personality, the main/subcultural is activeness and the local/global is feminity of fashion sensibilities. 3. gender and age have high difference of the compound fashion image so they are important variance for fashion sensibilities. 4. Preference, purchase and quality are highly influenced by estheticism, pleasure is influenced by personality. The results of this study will be utilized in the clothing design for accepting customers' specific fashion sensibility about compound fashion image.

Keywords

References

  1. 김민정. (1995). 20세기말 패션 나타난 Crossover에 관한 연구. 홍익대학교 석사학위 논문
  2. 김유진. (2002). 패션감성과 감정에 대한 의복 조형성 연구. 부산대학교 박사학위논문
  3. 김주영, 양숙희. (1998). 현대 복식에 나타난 :내부로부터의 해체" 현상 (제2보)-1980년대부터 1990년대를 중심으로-. 한국의류학회지, 22(1), 3-17
  4. 김지연. (2001). 현대패션에 나타난 노출의 감성 연구. 부산대학교 석사학위 논문
  5. 김지연, 이경희. (2004). 현대패션에 나타난 다원주의적 표현성. 한국의류산업학회지, 6(1), 9-16
  6. 김후란, 은영자. (2003). 패션에 나타난 퓨전 이미지에 관한 연구. Retro를 중심으로- 복식문화연구, 11(2), 293-319
  7. 손세영. (2006). 캐릭터티셔츠에 대한 패션감성 및 감성과 소비감정 분석. 부산대학교 석사논문
  8. 신재룡. (2002). 현대 패션에 반영된 퓨전이미지에 관한 연구. 세종대학교 석사학위논문
  9. 양학미, 김민자. (2000). 후기자본주의 사회의 패션에 나타난 혼성모방. 복식, 50(1), 69-84
  10. 양희영, 양숙희. (2000) 20세기 후반 패션에 나타난 절충주의적 경향-Andy Warhol Look을 중심으로-. 한국의류학회지, 24(4), 538-548
  11. 윤수정.(2002). 패션 트렌드의 다중화 복합화 현상에 대한 질적 분석. 연세대 석사학위논문
  12. 은병수. (1998). '창조를 위한 크로스오버.' 월간 디자인
  13. 이경희. (2001). 패션감성의 측정도구 개밸에 관한 연구(제1보). 한국의류학회지. 25(3) 573-547
  14. 이민선. (2001). 남성 패션에 표현된 다중 문화. 복식, 51(7), 21
  15. 이유미. (2001). 패션트랜드에 나타난 퓨전스타일에 대한 디자인 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문
  16. 이은령. (2006). 한국 여성 옷차림 분석을 통한 패션감성 지표화 연구. 부산대학교 박사학위 논문
  17. 이정후, 양숙희. (1999). 포스트모더니즘 패션에 나타난 불확정성. 복식, 45, 179-199
  18. 임영자, 한육숙. (2001). 현대패션에 표현된 하이브리드 경향 연구. 복식, 51(5), 113-134
  19. 정윤희. (2000). 포스트 퓨전스타일의 사상과 조형성에 관한 연구. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위논문
  20. 정현숙, 정흥숙. (1997). 포스트모던 패션에 표현된 페미니즘 연구, 복식, 35, 231-252
  21. 최혜정. (2000). 20세기말 현대패션에 나타난 다문화주의 현상에 관한 연구. 세종대 박사학위논문
  22. Calinescu, M. (1987). Five facts of Modernity. Duke University Press
  23. Kaiser, S., Nagasawa, R., & Hutton, S. (1995). Construction of an SI theory of fashion. Part 1 : Ambivalence and change. Clothing and Textile Research Journal, 13(3), 172-183
  24. Steven Conner. (1995). Postmodernist culture:An Introduction to theories of the contemporary, pp. 213