Abstract
The purpose of this study was to verify the relationship of laptop purchasing behaviors based of Theory of Planned Behavior. The data collected from the 240 experience to that who used laptop computer, but was analyzed. With the collected data, factor analysis, K-Means analysis, correlation analysis, crosstabs analysis, and structural equation model analysis was performed by SPSSWIN 15.0 and AMOS 7.0. Factor and cluster analyses were used to segment the sample into four clusters. After analyzing the results, various relationships between attitudes, subjective norms, perceived behavioral control, behavioral intention were determined for the different groups.
본 연구는 노트북 구매에 대한 소비자들의 의도를 이해하기 위하여 연구되었다. 본 논문은 Ajzen(1991)의 계획된 행동이론(TPB : Theory of Planned Behavior)을 서로 다른 라이프스타일에 따라 군집화 된 소비자들의 노트북 구매에 대한 의도를 비교하는데 적용하였다. 먼저 요인분석과 군집분석을 실시하여 소비자들을 4개 특성 그룹으로 나눈 다음 4개 특성 그룹 각각의 태도, 주관적 규범, 지각된 행위통제와 행동의도를 비교, 분석하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 주변에 노트북 구매, 사용경험이 있는 참여자로 부터 240부의 표본을 표집 하였으며, 이중 불성실한 응답을 한 17부를 제외한 223부의 자료를 연구에서 사용하였다. 회수된 자료는 SPSS 15.0과 AMOS 7.0 프로그램을 이용하여 요인분석, K-Means분석, 상관관계분석, 교차분석, 구조방정식 모형분석을 통해 소비자들의 노트북 구매의도를 알아보았다.