The Effects of Instruction Using Mind-Map in Mathematical Studies on Academic Achievements and Attitudes of Underachievers

마인드 맵을 활용한 학습부진아의 지도가 수학학습 능력 및 태도에 미치는 영향

  • Published : 2009.06.30

Abstract

Many students have difficulty studying mathematics because of its unique characteristics and the numbers of underachievers in mathematics are increasing, not decreasing, even though great teaching-learning methods have been provided. The purpose of this research is to examine if instruction using mind-map in mathematical studies has positive effects on achievement and attitudes of underachievers in mathematics. For this, mathematics learning ability test before instruction, survey of attitudes toward mathematics before and after instruction and mathematics learning ability test before and after instruction were performed for 32 underachievers in two classes of first grade in C high school in South Chung cheong Province. The positive effects of instruction using mind-map in mathematical studies on academic achievements and attitudes of underachievers were expected, but results indicate that there is no significant effect. However, results indicate that the use of mind-map in mathematics instruction has positive effects partially on the changes of learning attitudes. Therefore, the characteristics of underachievers in mathematics should be understood first, mind-map according to them should be applied and students should have time to properly perceive and draw mind-map skillfully. In teachers' professional knowledge of mind-map and consideration for students, when follow-up researches and systematic instruction proceed together for a long period time, the desired results can be realized.

수학교과의 특성상 많은 학생들이 수학 학습에 어려움을 느끼고 있으며 훌륭한 교수 학습 방법이 제시되고 있지만 실제 수학 학습 부진아는 줄어들지 않고 오히려 더 많아지는 것이다. 본 연구는 마인드 맵을 적용했을 때 학습부진아들의 수학 학업 성취와 태도에 어느 정도의 긍정적인 영향을 미치는가에 대해 알아보고자 한다. 이를 위해 충남에 소재하고 있는 C고등학교 1학년 2개 학급 32명의 학습부진아들을 대상으로 사전 수학학습능력검사, 사전 사후 수학태도 설문조사, 사후 수학 학습능력 검사를 실시하였다. 본 연구 결과를 통하여 학습 부진아들의 수학 학습에서의 태도와 수학 학습능력 향상에 마인드 맵을 활용한 수업이 긍정적인 효과를 줄 것으로 예상하였으나 검증결과 유의미한 효과를 나타내지 못하였다. 그러나 마인드 맵을 수학 학습에 활용하는 것과 이의 활용이 학습태도 변화에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 따라서 학습 부진아에 대한 특성을 먼저 파악한 후 그에 맞는 마인드 맵을 교수 학습에 적용해야하며 학생들이 이 마인드맵을 바르게 인식하고 익숙하게 작성할 수 있도록 충분한 시간적 여유가 제공되어야 한다. 교사의 전문적 지식과 학생에 대한 교사의 배려 속에서 마인드 맵에 대한 후속연구가 장기간에 걸쳐 체계적으로 진행된다면 좋은 효과를 기대할 수 있을 것이다.

Keywords