The Study of Factors of Anxiety of Permutation and Combination in High School

고등학교 순열과 조합 단원의 불안요인 연구

  • Published : 2009.06.30

Abstract

Permutation and combination are the subjects that most teachers feel difficult to teach in Mathematics. This paper investigated evaluation items and factors of anxiety of students for permutation and combination, and further examined the way to lessen the factors of anxiety. Two high school students participated for over a year from December 2007 to February 2008. Also, two teachers joined for the analysis of evaluation items. We found that the ill-structured problems and word problems are the main factors to bring about the anxiety, whereas cooperative learning with high intelligent peers, practice to read word problems and write the process of problems solving are helpful in lessening the mathematical anxieties. Further we propose that the study of appropriate teaching and learning method for permutation and combination should be performed in the future.

순열과 조합은 수학 I 교과서의 여러 단원 중에서 가장 가르치기 어렵다고 느끼는 단원중의 하나이다. 이에, 본고에서는 순열과 조합 단원의 불안요인과 평가문항에 대하여 살펴보고, 불안요인을 감소시키는 방안을 찾고자 하였다. 이 연구는 2006년 11월부터 2008년 2월까지 약 1년여에 걸쳐서 Y고등학교 학생 2명을 대상으로 진행되었으며, 평가문항의 분석과정에 동료교사 2명이 참여하였다. 그 결과, 비형식적 평가문항이 불안의 주요 요인이며 협동학습과 문제 읽기 및 쓰기가 수학불안을 감소시키는 데 도움이 된다는 것을 알 수 있었다. 또한 이러한 수학불안 요인을 고려한 적절한 교수 학습법이 요구된다고 결론지었다.

Keywords