Make-up Design that Incorporates the Features of Traditional Korean Masks - Focusing on the Road Performance 'Day like Today' -

한국 전통 탈의 조형성을 활용한 분장 디자인 - 거리 공연 '오늘 같은 날'을 중심으로 -

  • 이정민 (서경대학교 미용패션학부)
  • Published : 2009.05.28

Abstract

Performance art is an integrated genre of different art areas, and make-up is a visual art area to give lively effects to the performance art, which makes actors and actresses changed into the characters of plays. It can be said to be a kind of deliverer of idea to help effectively understand the contents of the performance. When we are in the world abundant in various cultures and innumerable styles of expression of different countries, we should rediscover the value of the beauty of our traditional masks that have represented the emotion and thought of Han nation, which we can find in play culture of our ancestors that has kept our ancestors' value system. That's the way we can get continuous life force and competitive power of our traditional culture. The Korean traditional masks haven't only been for the prevention of bad luck and the prayer of fortune, but also well expressed Korean people's looks, features and personalities according to the roles. They are excellent artistic works in themselves, and many studies have been performed on the analyses and uses of the features of the masks in various fields due to their good expression of different cultural aspects, while the studies in the light of make-up are rarely performed. Therefore, this article aims to analyze the features of the Korean traditional masks and, by using this analysis, to present effective make-up designs in outdoor performances through a stage performance. In addition, this article also tries to present the orientation of make-up as an expression of artistic image, and to expand the expression area of make-up by using the Korean traditional masks in the light of make-up. For this purpose, I examined the related literature and the precedent study materials to find the origin and kinds of the Korean traditional masks, and analyzed the features of the masks. Furthermore, I established the make-up design plan using the material features of the Korean traditional masks by analyzing the characters in actual performance works, and presented the photos of works actually performed.

Keywords

References

  1. 김지은 (2003). 한국현대뮤지컬 공연의 분장에 관한 연구: 뮤지컬 명성황후를 중심으로. 대구가톨릭대 디자인대학원 석사학위논문, p. 1
  2. 전인미 (2006). 성격유형별 무대 분장디자인 모형 구축에 관한 연구. 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 1
  3. 이화순 (2005). 한국 전통탈의 조형미를 응용한 아트메이컵 연구. 한국의류산업학회지, 7(2), p. 237
  4. 민혜원 (2003). 한국의 탈을 형상화한 타피스트리 표현연구. 동아대학교 대학원 석사학위논문
  5. 고시정 (2003). 한국 전통 탈의 감성표현기법과 그의 적용: 하회탈에 나타난 분장성을 중심으로. 성균관대학교 대학원 석사학위논문
  6. 이나영 (2004). 한국의 전통적 탈에 관한 조형성 연구. 충남대학교 대학원 석사학위논문
  7. 전원희 (1992). 섬유로 표현한 탈에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  8. 김경희. 이옥희 (2002). 무용가면의 상징성 연구. 복식문화연구지, 10(4)
  9. 김선영 (2008). 현대 패션에 나타난 가면의 형태와 특성. 한국복식학회지, 58(4)
  10. 이두현 (1989). 한국의 가면극. 일지, p. 11
  11. 민혜원. 앞의 책, p. 3
  12. 채희완 (1992). 탈춤 대원, p. 12
  13. 국립민속박물관 (1982). 한국의 탈. 통천문화사, p. 133
  14. 박진태 (1999). 동아시아 샤머니즘 연극과 탈. 박이정, p. 62
  15. 김윤미, 구자명 (2008). 한국 전통탈의 분장효과와 미적가치 봉산탈과 하회탈을 중심으로, 한국메이크업디자인학회지, 4(2), p. 36
  16. 자료검색일: 2008.12.3. 자료출처: http://kr.blog.yahoo.com/oonam715/1182527
  17. 이나영. 앞의 책, p. 5
  18. 황병권 (2007). 탈의 제작에 대한 연구, 중앙대학교예술대학원 석사학위논문, p. 17
  19. 민혜원. 앞의 책, p. 3
  20. 황병권. 앞의 책, pp. 17-19
  21. 자료검색일: 2008.4.3. 자료출처: http://imagesearch.naver.com/detail/frame_top_080722.html
  22. 민혜원. 앞의 책, p .5
  23. 조고미 (2000). 한국 전통탈의 분장 연구. 중앙대학교예술대학원 석사학위논문, p. 9
  24. 이나영. 앞의 책, p. 24
  25. 홍수경, 이운배 (2007). 분장기술. 예림, p. 8
  26. 김일영 (1997). 연극총론. 중문서. p. 180
  27. 박진태. 앞의 책, p. 73
  28. 강대영 (2001). 한국 분장 예술. 지인당, p. 10
  29. 고시정. 앞의 책, pp. 37-38
  30. 조고미. 앞의 책, pp. 57-58
  31. 이나영. 앞의 책, p. 19
  32. 임재해 (1994). 한국민속과 오늘날의 문화. 지식산업사, p. 94
  33. 자료검색일: 2008.4.3. 자료출처: http://imagesearch.naver.com/detail/frame_top_080722.html
  34. 이나영. 앞의 책, p. 22
  35. 자료검색일: 2008.2.3. 자료출처: http://photo.naver.com/view/2008122019090573500
  36. 자료검색일: 2008.12.30. 자료출처: http://kr.blog.yahoo.com/ufohapp/163
  37. 자료검색일: 2008.2.3. 자료출처: http://www.fotoya.net/Common/PhotoViewR.aspx?photoID
  38. 이나영. 앞의 책, p. 17
  39. 민혜원. 앞의 책, p. 7
  40. 박경진 (2006). 추상적 표현으로서의 자화상. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 7
  41. 조고미. 앞의 책, p. 14
  42. 고시정. 앞의 책, p. 12
  43. 이나영. 앞의 책, p. 23
  44. 조난희 (1991). 전통 조각보와 색동의 변주를 통한 조형연구, 성신여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 21
  45. 조난희. 앞의 책, p. 22
  46. 자료검색일: 2008.2.3, 자료출처: http://100.naver.com/100.nhn?type=image&media_id=
  47. 자료검색일: 2008.2.3, 자료출처: http://100.naver.com/100.nhn?type=image&media_id=
  48. 박경진. 앞의 책, p. 7
  49. 조고미. 앞의 책, p. 1
  50. 자료검색일: 2008.4.3, 자료출처: http://imagesearch.naver.com/detail/frame_top_080722.html
  51. 자료검색일: 2008.4.3, 자료출처: http://imagesearch.naver.com/detail/frame_top_080722.html
  52. 이나영. 앞의 책, p. 37
  53. 자료검색일: 2008.4.3, 자료출처: http://imagesearch.naver.com/detail/frame_top_080722.html
  54. 자료검색일: 2008.4.3, 자료출처: http://imagesearch.naver.com/detail/frame_top_080722.html#
  55. 조고미. 앞의 책, p. 11
  56. 자료검색일: 2008.4.3, 자료출처: http://kin.naver.com/detail/detail.php?d1id=13&dir_id=1315&eid=
  57. 자료검색일: 2008.4.3, 자료출처: http://kin.naver.com/detail/detail.php?d1id=13&dir_id=1315&eid=
  58. 자료검색일: 2008.4.3, 자료출처: http://kin.naver.com/detail/detail.php?d1id=13&dir_id=1315&eid=
  59. 조고미. 앞의 책, p. 50
  60. 이화순. 앞의 책, p. 244
  61. 이화순 (2005). 한국 전통탈의 조형미를 응용한 아트메이컵 연구. 한국의류산업학회지, 7(2), p. 241
  62. 고시정. 앞의 책, pp. 7-8