Education of Primary School Mathematics (한국수학교육학회지시리즈C:초등수학교육)
- Volume 12 Issue 2
- /
- Pages.99-115
- /
- 2009
- /
- 1226-6914(pISSN)
- /
- 2287-9927(eISSN)
Establishing Classroom Culture Supporting Harmonious Communication in Mathematics Instruction
수학 수업 중 원활한 의사소통이 이루어지는 교실문화 형성하기
- Kim, Jin-Ho (Department of Mathematics Education, Daegu National University of Education)
- 김진호 (대구교육대학교)
- Published : 2009.11.30
Abstract
One of remarkable characteristics of 2007 revised mathematics national curriculum is the emphasis of communication in classroom. It does not mean only listening students' comments. In other words, it is different from presentation of individuals' thoughts. In the paper, teaching and learning practices required teachers who want to establish classroom culture supporting harmonious communication in mathematics instruction.
2007 개정 수학과 교육과정 중 두드러진 특징 중 하나는 의사소통의 강조이다. 의사소통은 단지 학생들의 의견을 청취하는 것이 아니다. 즉, 의사소통과 발표는 구분되어야 한다. 본 고에서는 의사소통이 원활이 이루어지는 교실문화 형성을 위해 교사에게 요구되는 교수 학습 실제에 대해서 논의하였다.