Abstract
In pursuit of the Trans-Korea Railway (TKR) project connecting the Korean peninsular by a rail link, it is critical that the two railway systems in ROK and DPRK are comparable in criteria and standards. Yet, there is substantial divergence of the construction criteria between the two sides, which hinders from conducting the TKR project as well as the railway modernization of DPRK. In this regard, study and comparison of the criteria are a prerequisite for mitigating the hinderance. This study investigated the laws and regulations relating to the railway technologies and construction and in particular conducted a comparative analysis of both railway systems with a focus on railway facilities such as track, structures, electric power and signaling. The results of this study will provide a useful information for the improvement of existing lines and the construction of new lines in DPRK.
남북철도 연계를 위해서는 남한과 북한 공히 균형 있는 철도시스템을 구축하여 효율적인 한반도철도망을 구성하는 것이 중요하다. 하지만 남한과 북한이 서로 다른 건설기준을 가지고 있어 남북철도 현대화의 걸림돌로 작용하고 있다. 이를 해결하기 위해서는 남북한 철도건설기준에 대한 상호비교가 필요하다. 본 연구에서는 남북한 철도건설기술 관련 법령을 조사하였고, 특히 남북한의 상이한 철도시스템, 특히 철도시설분야 즉, 궤도, 철도구조물, 전력, 신호분야를 중심으로 한 남북한 철도시스템의 비교분석을 수행하였다. 본 연구결과는 향후 북한 철도의 기존선 개량 및 신선 건설에 활용될 수 있을 것이다.