A Study on the Development and Application of the Transport Accounts in Korea

한국의 교통계정 개발과 적용에 관한 연구 - 도로교통과 철도교통을 중심으로 -

  • 김한영 (국토해양부, 서울산업대 철도전문 대학원) ;
  • 이원영 (서울산업대학교 산업정보시스템공학과)
  • Published : 2009.12.30

Abstract

This paper proposed the framework for the Korean transport accounts which is suitable to Korean situation and can be used for international comparison. The framework is composed of the costs, the revenues and the estimation methodology. This framework is applied to both the Korean road and rail transport, respectively. The result showed that the total cost compared to GDP for the road was higher than the Europe's by 3.23% and that for the rail was lower than the Europe's by 0.67%. Also, the result showed that, in terms of the unit cost, the passenger cost per person-kilometer of road transport was 4.8 times higher than that of rail transport and the freight cost per ton-kilometer of road transport was 2.4 times higher than that of rail transport.

본 논문은 우리 실정에 맞고 국제비교에도 활용할 수 있는 국가차원의 교통계정 기본틀을 제시하였다. 기본틀은 비용 수입항목과 산정 방법론으로 구성되어 있다. 그리고 제시된 우리나라의 교통계정을 적용해본 결과, 국내총생산 대비 도로교통의 총비용은 유럽보다 3.23% 높은 것으로 나타났고 철도교통의 총비용은 유럽보다 0.67% 낮은 것으로 나타났다. 또한 도로교통과 철도교통의 단위당 비용을 비교한 결과, 여객의 인-km당 도로교통 비용이 철도교통 비용의 약 4.8배, 화물의 톤-km당 도로교통 비용은 철도교통 비용의 약 2.4배로 나타났다.

Keywords

References

  1. 한국교통연구원(2008), 2007년 국가교통DB구축사업
  2. OECD, ECMT(1994), Internalizing the Social Costs of Transportation
  3. Peirson, J. I. Skinner, and R. Vickermann(1994), “Estimation the external costs of UK passenger transport,” Discussion paper no. 94-2.
  4. Emile Quinet(1997), Full Social Cost of Transportation in Europe, in(ed.) David L. Greene, Donald W. Jones, Mark A. Delucchi, The Full Costs and Benefits of Transportation, pp. 82-84
  5. Emile Quinet(1994), The Social Costs of Transport: Evaluation and Links with Internalization Policies, in OECD ECMT, Internalizing the Social Costs of Transportation. pp.23-24
  6. Mark A. Delucchi(1997), “The Annualized Social Cost of Motor-Vehicle Use in the U. S. Based on 1990-1991 Data,” in(ed.) David L. Greene Donald W. Jones, Mark A. Delucchi, The Full Costs and Benefits of Transportation, p.28
  7. David Levinson, David Gillen, Adib Kanafani, Jean-Michel Mathieu(1996), “The full cost of intercity transportation - a comparison of high speed rail,” Air and Highway Transportation In California, pp.3-37~3-39
  8. David Anderson, Gerade McCullough (2003), The Distribution of Transportation Costs in the Twin Cities Region
  9. Link et al.(2000), UNITE Deliverable 2 : The Accounts Approach, pp.11-23
  10. Chris Nash et al.(2003), UNITE Deliverable FR : Final Report for Publication, pp.35-43
  11. Todd Litman (1999), Transportation Cost and Benefit Analysis for Sustainability, Victoria Transportation Policy Institute, Abstract pp.10-11
  12. David Levinson, Jean Michel Mathieu, David Gillen, Adib Kanafani(1997), “The full cost of high-speed rail : An engineering approach,” in The Annals of Regional Science, pp.189-215
  13. 조한선, 이동민(2008), “2007년 전국 교통혼잡비용 추정과 추이분석,” 한국교통연구원
  14. 한국개발연구원(2008), 도로·철도 부문사업의 예비타당성조사 표준지침 수정·보완 연구(제5판)
  15. 국토해양부(2008), 국토해양통계연보
  16. 교통안전공단(2008), 자동차 주행거리 실태조사.
  17. 국토해양부(2007), 교통시설 투자평가지침
  18. 심재익, 유정복(2008), “2006년 교통사고비용 추정,” 한국교통연구원
  19. 김준순, 한화진, 박현순, 이선하(2002), “육상교통수단의 환경성 비교분석,” 한국환경정책평가연구원
  20. 하헌구, 조희덕(2000), “교통부문의 자본스톡 추정,” 한국교통연구원
  21. 김명수, 권혁진(2002), “사회간접자본 스톡 추계 연구,” 국토연구원
  22. 안홍기(2007), “건설교통분야 SOC스톡에 관한 기초연구 I,” 국토연구원
  23. 한국철도공사(2008), 2007회계연도 경영성적보고서
  24. 한국철도공사(2008), 2007 철도통계연보
  25. 통계청(2008), 2007 운수업조사보고서
  26. 한국교통연구원(2009), 2008년 국가교통DB구축사업.
  27. 행정안전부(2008), 지방세 연감
  28. 국토해양부(2008), 교통정책업무편람
  29. 국토해양부(2008), 도로업무편람