The Effects of injury treatment education on middle school students

중학생의 외상응급처치 교육에 대한 효과

  • Published : 2009.12.01

Abstract

Purpose : This study was aimed to investigate the effect of knowledge and competence of first aid treatment among middle school students after the education on the injury treatment. Methods : The study design was randomized pretest and post-test control group nonsynchronized design. Study subjects were 32 3rd-grade students of Y middle school in P city and 34 3rd-grade students of M middle school in P city in this research. Among two 3rd-grade classes, one classes were randomly assigned to experimental group (32 students) and two were control group (34 students). The intervention for experimental group was providing five-time 45-minute injury treatment education. Results : 1. The First hypothesis : After intervention on the injury treatment education, knowledge of injury treatment in the experimental group was significantly higher than that of the control group(t=-6.480, p<.001). 2. The Second hypothesis : After intervention on the injury treatment education, competence of injury treatment in the experimental group was significantly higher than that of the control group(t=-15.121, p<.001). Conclusion : These findings suggest that the injury treatment education can facilitate knowledge of injury treatment, competence of injury treatment in the middle school student. Therefore, it is considered that the injury treatment education can be utilized as a effective way to implement the 7th nation curriculum.

Keywords

References

  1. 김건희(2009). Video Self-Instruction Program을 이용한 보육교사의 소아심폐소생술 교육의 효과, 공주대학교 대학원 전문응급구조학과 석사학위논문
  2. 김미선(2004). 초등학교 고학년생의 응급처치 실기교육 효과-이물질에 의한 기도폐쇄와 환자상태 확인을 중심으로-, 전남대학교 대학원 박사학위논문
  3. 김순심(2005). 고등학생에게 적용한 기본심폐소생 술 실기교육 프로그램효과, 경북대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김일옥, 이자형(2001). 영유아를 위한 응급처치, 서울:양서원
  5. 김윤주(2007). 중학생들의 체육교육과정 보건영역교육 인식 및 요구도에 대한 조사, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 김탁희(2000). 초등학교 안전교육내용 분석연구-학생의 안전교육 요구도와의 비교를 중심으로-석사학위논문, 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김희정(2008). 초등학교 고학년생의 기본심폐소생술 교육효과 및 지속성, 공주대학교 대학원 석사학위논문
  8. 안전(2004). 대한교과서
  9. 대한적십자사(2007). RCY는 내 친구(청소년적십자 활동 프로그램:중등부)
  10. 박찬우(2005). 초등학생을 대상으로 시행한 심폐소생술 교육의 적절성 및 효과, 강원대학교대학원 의학 석사학위 논문
  11. 부산학교안전공제회. 2005~2007
  12. 배정옥(2007). 중학생의 응급처치에 관한 인식 및 교육요구도, 경북대학교 보건대학원 석사학위논문
  13. 서순회(2006). 일부 초등학교 교사들의 응급처치에 관한 지식과 교육요구도. 경북대학교 보건대학원 석사학위 논문
  14. 신선화(2001). 외상 응급처처 교육프로그램의 개발및 효과-영유아 및 학령전 아동의 어머니를 대상으로-, 삼육대학교 대학원 석사학위 논문
  15. 우옥영(2006). 한국과 미국의 학교보건교육정책 비교연구. 한국교육 연구, 11(1)
  16. 이명선(2003). 학교안전교육 실태분석을 통한 안전 교육 개선방안 연구, 교육인적자원부
  17. 이연승(2003). 고교 교육과정에서 응급처치 교육내용 요구도. 경산대학교 보건대학원 석사학위 논문
  18. 이은옥, 전명희, 박영숙, 유정희(1990). 응급처치의 원리와 실제, 서울:수문사
  19. 이창희(2002). 초.중.고교과서의 응급처치 교육내용 분석. 인하대학교 보건대학원 석사학위논문
  20. 전국교직원노동조합초등위원회(2006). 우리아이들 2006 4월호
  21. 조준필, 박남수, 민영기, 유혜라, 최혜경(2006). 초. 중. 고등학교 응급의료교육 활성화 방안, 보건복지부, 중앙응급의료센터
  22. 최인범, 전순호(1998). 학교 안전보건교육의 필요성과 실태에 관한 연구. 한국안전교육학회, 2(1), 25-39
  23. 통계청(2008). 사망원인통계
  24. 황정연, 강경희, 이승한(2005). 응급처치와 심폐소생술, 한미의학
  25. Campbell, N. R., Ayala, G. X., Litrownik, A. J., Slymen, D.J., Zavala, F., & Elder, J. P. (2001). Evaluation of a first aid and home safety program for Hispanic migrant adolescents. Am J Prev Med, 20(4), 258-265 https://doi.org/10.1016/S0749-3797(01)00300-2
  26. Chi, C. H., & Chang, I.(2002). Realtime telemedicine for teaching a first-aid course. J Telemed Telecare, 8(1), 36-40 https://doi.org/10.1258/1357633021937442
  27. Cummins, R. O.,& Eisenberg, M. S.(1985). Cardiopulmonary resuscitation-American style. Br Med J, 16, 401-403
  28. Das, M., & Elzubeir, M.(2001). First aid and basic life support skills training early in the medical curriculum: curriculum issues, outcomes, and confidence of students. Teach Learn Med, 13(4), 240-246 https://doi.org/10.1207/S15328015TLM1304_05
  29. Dowd, M., Keenan, H, T., & Bratton, S. L. (2002). Epidemiology and prevention of childhood injuries. Crit Care Med, 30(11), Supplement : S385-392 https://doi.org/10.1097/00003246-200211001-00002
  30. Moser, K., & Coleman, S.(1992). Recommendations for improving cardiopulmonary resuscitation skills retention. Heart Lung, 21(4), 372-379