The Effect of Praising Activity Program on Hope and Self-esteem of Adolescents

칭찬활동 프로그램이 청소년의 희망과 자아존중감에 미치는 효과

  • Published : 2009.12.01

Abstract

Purpose: The purpose of this research is to investigate the effect of the praising activity program on hope and self-esteem of adolescents. Methods: From Jan 26th to 29th 2009, 193 of subjects were participated in investigation in G city. After 4 days of data collecting in praising activity program, research is the pre and post similarity test to investigate hope and self-esteem of adolescents. Results: The average hope score of adolescents significantly increase from 3.39 before the program to 3.60 after the program. The average self-esteem score of adolescents significantly increased(p<.001) from 3.01 before the program to 3.15 after the program. From the results, the program showed that it has significant effect on hope and self-esteem of adolescents. Conclusion: The praising activity program as an affirmative mass psychological program is confirmed that it affects on hope and self-esteem. Therefore, it is expected to be utilized as promotion of health program for adolescents.

Keywords

References

  1. 강이영(2002). 상담과정 희망척도의 개발과 적용. 성균관대학교 박사학위논문, 서울
  2. 김수진(2000). 칭찬. 집단 활동을 통한 문제행동의 예방과 교정. 현장교육연구보고서, 한국교원단체총연합회
  3. 김인홍(2008) 칭찬활동 프로그램이 저소득층 아동의 자아존중감과 사회성에 미치는 효과. 정신간호학회지, 17(3), 245-254
  4. 김영희(2009). 문학치료가 가출청소년의 자아존중감과 불안에 미치는 영향. 경북대학교 석사학위논문, 대구
  5. 김택호(2004). 희망과 삶의 의미가 청소년의 탄력성에 미치는 영향. 한양대학교 박사학위논문, 서울
  6. 성미옥(2003). 초등학생의 자아존중감과 학교생활만족도 향상을 위한 칭찬 프로그램의 개발과 그 효과에 관한 연구. 서울교육대학교, 서울
  7. 이유영(2007). 칭찬활동 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 학교생활 만족도에 미치는 효과. 전북대학교 석사학위논문, 전주
  8. 이종은, 박선남, 박호란(2001). 일도시 청소년의 자아존중감, 학업성취수준, 가족기능이 희망에 미치는 영향. 아동간호학회지, 7(1), 74-84
  9. 오은주(2006). 초등학생 또래 칭찬활동 프로그램이 자아존중감 및 대인관계에 미치는 효과. 초등 상담연구, 5(1), 159-184
  10. 전병제(1974). 자아개념의 측정가능성 대한 연구. 연세논집, 11(1), 107-130
  11. 정선희(2007). 칭찬활동프로그램이 아동의 자아존중감과 학교생활적응에 미치는 영향. 한남대학교 석사학위논문, 대전
  12. 최준용(2000). 상호칭찬활동이 긍정적 자아개념 형성과 행동변화에 미치는 영향. 현장교육연구보고서, 한국교원단체총연합회
  13. 홍성애(1988). 가정환경과 가족체제 유형이 청소년의 자아정체감 형성에 미치는 영향. 성신여자대학교, 석사학위논문, 서울
  14. Greenwald, A.G.(1980). The totalitarian ego: Fabrication and revision of personal history. Am Psychol, 35(7), 603-618 https://doi.org/10.1037/0003-066X.35.7.603
  15. Hinds, P.S.(1988). Adolescent hopefulness in illness and health. Adv Nurs Sci, 10(3), 79-88 https://doi.org/10.1097/00012272-198804000-00009
  16. Obayuwana, A., & Carter, A.(1982). The anatomy of hope. J Nal Assoc, 74(9), 229-234
  17. Rogers, C.(1959). A theory of therapy, personality, and interpersonal relationships, as developed in the client-centered framework. in S. Koch(Ed), sychology: A study of a science, 3. NY : McGraw-Hill
  18. Rosenberg, M.(1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press, Princeton, New Jersey
  19. Rustoen, T.(1995). Hope and quality of life, two central issues for cancer patients: a theoretical analysis. Cancer Nurs, 18(5), 355-361
  20. Selligman, M.E.P., & Csickzentmihallyi, M.(2000). Positive psychology an introduction. Am psychol, 55(1), 5-14 https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  21. Snyder, C.R., Sympson, S.C., Ybasco, F.C., Borders, T.F., Babyak, M.A., & Higgins, R.L.(1996). Development and validation of the State Hope Scale. J Pers Soc Psychol, 70, 321-335 https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.321
  22. Snyder, C.R., Hoza, B., Pelham, WE., Rapoff, M., Ware, L., Danovsky, M., Highberger, L., Rubinstein, H., Stahl, K.(1997) The development and validation of the Children's Hope Scale. J Pediatr Psychol, 22, 399-421 https://doi.org/10.1093/jpepsy/22.3.399
  23. Snyder, C.R., & Lopper, S.J.(2002). Handbook of positive psychology. New York : Oxford Univer-sity Press
  24. Veninga, T.A.(1985). Gift of Hope. MA : Little. Brown and Co, Boston