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Faction Contents' Practical Study for Korea Film Production's Variety

한국 영화 제작의 다양성을 위한 팩션 콘텐츠 활용 연구

  • 한달호 (성균관대학교 동양철학과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

This dissertation is considerably studied Faction Genre which is embossed as a new image content, and it is figured out practical used works' possibilities for Korea film production's varieties. Faction, a neologism, which is combined by Fiction and Fact, is a boundary as limits. If authentic history is closed to a truth, it is a record history description method. Also, if unauthorized history is closed to a fake, it is a fictitious history description method. In addition, macro history and micro history are respectively connected to social criticism's matter and personal action, and these can make various analyses, depend on a boundary's limits and personal analysis. On the other hand, history film could be remembered to audience merely history film itself without existed history's fact. However, there are Faction Genre's Genre possibility and film's attraction which indirectness experience of historic fact could be experienced through film. For Faction Genre’s developing solution, there are three cognitive switches; audience's interpretation ability about history film through watching perception, linking between the past and the present for audience through communication with history, audience's considerable decision about history first or fiction first as film writer's interpretation. Above all, hopefully filmic pressure can be shown with historical true to audience. Therefore, it would be Korea Faction Genre's attraction and hope.

이 논문은 한국 영화제작의 다양성을 위하여 새로운 영상콘텐츠로 부각되고 있는 팩션장르에 대해 고찰함으로써 팩션 콘텐츠로 활용된 작품들의 가능성을 모색해본다. 픽션과 팩트를 합성한 신조어인 팩션은 범위에 따른 경계방식으로, 역사의 서술방식을 통해 사실에 가깝다면 기록적 역사 서술방식, 허구에 가깝다면 허구적 역사 서술방식으로 나눠진다. 그리고 거시적 역사는 사회적 논란의 소지, 미시적 역사는 개인소송으로 이어지면서 경계의 범위에 따라 개인해석에 따라 다양한 해석을 만들어낸다. 한편 역사와 관련한 영화는 관객들이 이미지만 기억하고 실존하는 역사적 사실을 망각하여 기억의 왜곡이 뒤따르지만, 영화를 통해 역사적 사실을 간접체험으로 대신한다는 점에서 팩션장르의 장르적 가능성과 영화의 매력을 느끼게 해준다. 팩션장르 발전과제 있어서 3가지 인식전환이 필요하다. 첫째, 관객들의 관람인식 변환구조를 통해 관객들의 역사영화 해석능력이 필요하며, 관객들에게 과거와 현재를 연결해주는 역사와의 소통구조가 필요하며, 영화작가의 해석에 따라 관객 인식변화를 좌우하는데 역사우선으로 볼 것인지 허구우선으로 볼 것인지 신중한 결정이 필요하겠다. 무엇보다 관객들에게 1차적인 영화적 즐거움과 함께 역사적 진실이 공존할 수 있다면 그것이 한국 팩션장르의 매력이자 바람일 것이다.

Keywords

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