DOI QR코드

DOI QR Code

Prints as Avant-garde Language of Mass Culture

대중문화의 전위 언어로서 프린트

  • 임영길 (홍익대학교 미술대학 판화과) ;
  • 김숙영 (홍익대학교 대학원 판화)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

Prints in the contemporary art has the radical aspects at not only to maintain the characteristic of printmaking in a field of visual image but also to fulfill and communicate a desire of the public. We can see this from the change of the printmaking forms among the alternation of diverse expression methods and media such as from the line-cut at the Renaissance to colored print process, photography, the beginning of 20th century cartoons, advertisement, art, and graphic poster. From that, we can understand the printmaking as a fluid media, not fixed, has finely accomplished its functions as an act of visual language to smoothly communicate with the individual desire and character than word or language at the complex and various cultural surface. This study is focused on that prints as an avant-garde language in popular culture. Therefore, I have examined the following two aspects. First, with focussing at the specific characters of the graphic posters, I try to define the differences between language and visual language and the effect from it to our emotional perception and behavior with the politic and economic point of view. Second, how has the printmaking art as an fine arts finely accomplished an linguistic action. These are the purpose of this study.

현대미술에 있어서 프린트는 시각이미지 분야에서도 판화가 지닌 특성을 유지하면서도 동시에 대중의 욕구를 충족하고 소통하는 데에 있어서 전위성을 띠고 있다. 그것은 판화의 형식이 르네상스 시기의 라인컷(Line Cut)에서부터 칼라 프린트의 프로세스, 사진, 20세기의 카툰의 시작, 그리고 광고와 예술, 그래픽 포스터로 이어지는 다양한 표현과 매개체의 변화에서 보듯이 고정적이기 보다는 유동적인 매체로서 복잡하고 다양한 문화 지형 속에서 말-언어보다는 개인들의 욕구와 특성을 원활히 소통할 수 있는 시각 언어 행위로써의 그 역할을 훌륭히 수행해왔음을 알 수 있다. 이 연구는 대중문화의 전위언어로서 프린트들, 즉 판화가 정치와 경제 분야에서 첫 번째, 언어와 그림언어간의 특성의 차이들과 그것들이 우리의 감각적인식이나 행동에 어떻게 작용하는 가를, 그래픽 포스터의 구체적인 특성에 초점을 맞추었으며, 두 번째로는 판화예술이 순수 예술로서 그 언어적인 행위를 어떻게 수행해 왔는가를 연구하는 데에 있다.

Keywords

References

  1. T. Susan, The Contemporary print from pre-pop to Postmodernism, Thames and Hudson inc., New York, 1996.
  2. M. William and Jr. Ivins, Prints and Visual Communication, Harvard University Press, 1953.
  3. M. William, Jr. Ivins, How Prints Look: Photographs with Commentary, Revised by Marjorie B. Cohn, Beacon Press, 1987.
  4. G. Bamber, How to Identify Prints: A complete guide to manual and mechanical processes from woodcut to inkjet, Thames and Hudson inc., New York, 2004.
  5. W. J. T. Mitchell, What do Picture Want?-The Lives and Loves of Images, The University of Chicago Pressand London, 2005.
  6. W. Deborah, Committed to Print: Social and Political themes in Recent American Print Art, New York, the Museum of Modern Art, 1988.
  7. F. Hal, Compulsive Beauty, Cambridge, MIT press, 1993.
  8. G. Pat, Modern Print, London: Studio, 1970.
  9. G. Pat, The Mechanized Image: An Historical Perspective on Twentieth Century Print, London:: Arts Council of Great Britain, 1978.
  10. E. Panofsky, Meaning in the Visual Art, Garden, NY, 1955.
  11. B. Adkins, Death and Desire, in Hegel, Heidegger and Deleuze, Edinburgh Univ., Press.
  12. H. Marcuse, 김인환역, 에로스와 문명, 나남출판, 2001.
  13. 이창재, 정신분석과 철학, 학지사, 2005.
  14. B. Richard, Death and Desire Psychoanalytic Theory in Lacan's Return to Freud, Routledge, 1991.
  15. A. Schope, 김광명역, 프로이트와 현대철학, 열린 책들, 2001.
  16. Brice, Morden PRINT, 1961-1991, LONDON TATE Gallery, 1992.
  17. 미셀 푸코, 김현 역, 이것은 파이프가 아니다, 민음사, 1995.
  18. R. Christine, The Aesthetics of Disengagement, -contemporary Art and Depression, Univ., of Minnesota Press, 2006.
  19. W. George and B. Naren, Digital Printmaking, Watson-Guptill Publications, New York, 2003.
  20. C. H. Linda, The Print in The Western World, Univ.,of Wisconsin Press, 1996.