A Survey on Facilities, Educational Program and Exhibition in Science Museum for Students with Disabilities

과학관의 장애학생을 위한 시설과 프로그램 및 전시물 조사

  • Published : 2009.10.31

Abstract

In this study, the facilities, educational program, and exhibition for students with disabilities in science museums were investigated. To do this, 19 science museums in Korea were surveyed by reviewing information and visiting investigation including interview. Facilities for access in consideration of the disabled were measured and found to averaged at 84.3 points well within the legal standard of 100 points. There were 11 moving science classes in which students with difficulties in accessing the museum can participate, but educational programs for the disabled were executed in 2 science museums. Exhibition in most science museum focused on basic science and dynamic operation, however there were little consideration for the disabled except for guides in braille and voice. In general, the facilities and educational program in science museum for students with disabilities were insufficient, but there are some possibilities to supplement by modifying the guide for the disabled or enlarging the educational program to include the disabled.

이 연구에서는 과학관에서 장애학생들을 위한 과학 교육 현황을 알아보기 위하여 국내 19곳의 과학관을 선정하여 각 과학관별로 교육시설 및 편의시설, 교육 프로그램, 전시물 등 3개 영역으로 구분하여 조사하였으며 이를 위하여 각 과학관에 대하여 인터넷 정보 검색, 방문 조사 및 면담을 통하여 조사하였다. 조사 대상 19곳 과학관의 편의시설 평균 점수는 84.3점으로 법적기준인 100점에 비하여 미흡한 편이다. 교육 프로그램에서는 11곳의 과학관에서 이동 프로그램을 시행하고 있어서 지리적으로 소외된 오지 뿐 아니라 접근성이 부족한 장애학생에게도 찾아갈 수 있는 가능성을 열어놓고 있었으나 장애학생을 위한 교육프로그램은 2개에 불과했다. 전시물 분석 결과 대부분의 과학관에서 기초과학 분야를 중심으로 관람객들의 작동에 의해 움직이는 동적 전시물들이 주를 이루었고, 그 중 체험전시물의 경우 신체와 오감각을 이용한 전시물과 멀티미디어형 전시물이 많았으나, 전시물의 장애학생 고려는 시각장애학생을 위한 점자안내와 음성안내 외에는 부족한 편이다. 전반적으로 국내 과학관의 장애학생을 위한 시설과 프로그램 지원은 미흡한 편이지만, 현재 프로그램을 장애학생을 포함하여 확대하거나 장애학생의 접근성을 고려한 전시물 안내 등을 포함하여 장애학생의 과학관 활용 가능성을 보완할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김설희 (2006). 과학관 물리 전시물 분석과 과학관에 대한 학생들의 인식, 단국대학교 석사학위 논문
  2. 김소희 (2003). 과학관 전시물의 특징과 학생들의 전시물에 대한 인식, 서울대학교 석사학위 논문
  3. 김수영 (2001). 유니버설 디자인 연구 현황 및 방향에 관한 연구-국내 환경디자인 분야를 중심으로, 전북대학교 석사학위 논문
  4. 김인희 (2006). 장애인과 노약자를 위한 미술관과 박물관의 교육프로그램 분석 충북대학교 교육대학원 미술교육전공 석사학위 논문
  5. 김진화(2007). 사회복지관의 장애인 편의시설 설치현황과 이용자 평가: 광주광역시의 아파트단재 내 사회복지관을 중심으로 전남대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김화숙 (2002). 장애학생을 위한 과학교육 실태조사 연구, 특수교육학연구, 37(1), 153-177
  7. 박승재, 신수현, 유준희, 윤성규, 전태일, 정인경(2006). 과학관 육성을 위한 기본 정책방향 연구 과학기술부 정책연구. 2006-33
  8. 성기창 (2007). 장애학생을 위한 교육환경 구성과 편의시설, 한국교육시설학회지, 14(3), 97∼104
  9. 원금옥 (2003). 박물관의 장애인을 위한 활용공간과 교육프로그램 연구, 중앙대학교 예술대학원 석사학위 논문
  10. 윤광보, 김용욱, 권혁철 (2002). 장애학생의 학습을 위한 보편적 설계의 실행 방안, 특수교육학연구, 37(3). 263-282
  11. 이윤경 (1990). 체험학습을 위한 과학관 전시공간 계획에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  12. 이은아 (2008). 과학관의 효과적 전시커뮤니케이션 연구, 서강대학교 대학원 석사학위 논문
  13. 임성민 (2007). 모든 이를 위한 과학교육과 소수자를 위한 과학교육, 경북과학, 2007. 32-40
  14. 임성민, 김성애 (2009). 통합교육 환경에서 과학 교육의 실천 원리와 적용 가능성 탐색, 한국과학교육학회지, 29(1). 79-89
  15. 정완호, 김재영, 김찬종, 임채성, 박종석, 손정우, 김은진 (2005). 맞춤형 학교 밖 과학교육 프로그램 개발 연구, 과학기술부 정책연구 2005-21. 과학기술부
  16. 정지영 (2000). 부산광역시 동사무소 장애인 시설에 관한 조사 연구 학술발표대회 논문집. 20(2), 179∼182
  17. 한국장애인복지진흥회 (2006). 편의시설 설치 실태 표준조사표 개발 및 평가조사 연구, 한국장애인복지진흥회
  18. Adams, J. (2006). Using the museum as a resource for learning. In K. Tobin [Ed.] Teaching and Learning Science: An Encyclopedia. Greenwood publishers
  19. Atwood, R. K., & Oldham, B. R. (1985). Teachers' perception of mainstreaming in an inquiry oriented elementary science program. Science Education, 69(5), 619-624 https://doi.org/10.1002/sce.3730690504
  20. Dierking, L. D., Falk J. H., Rennie, L., Anderson, D., & Ellenbogen. k. (2003) Policy statement of the Informal science education. Journal of Research in Science Teaching. 40(2), 108-111 https://doi.org/10.1002/tea.10066
  21. McCarthy, C. B. (2005) Effects of thematicbased, hands-on science teaching versus a textbook approach for students with disabilities. Journal of Research in Science Teaching, 42(3). 245-263 https://doi.org/10.1002/tea.20057
  22. Meyer, A. & O'Neill, L. M. (2000). Beyond access: Universal Design for Learning. Exceptional Parent, 30(3), 59-61
  23. Rennie, L, J. & McClafferty, T. (1996). Science centres and science learning. Studies in Science Education, 27, 53-98 https://doi.org/10.1080/03057269608560078