Promoting the regional cultural industries through the animation festival : WAF case study

애니메이션 페스티벌 공모전과 지역문화산업 육성전략의 연계 모델 연구 : WAF 사례 분석을 중심으로

  • 임학순 (가톨릭대학교 디지털미디어학부)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

The article concerns the relationship between the animation festival and the regional cultural industries. In particular, the article studies the WAF(Web Animation Festival) case, in which has hold since 2004 by the Gwangju Information & Culture industry Promotion Agency in the city of Gwangju. The WAF case will be examined in terms of the promotion of the selected web cartoons and animations in the festival competition. As a result, the competion festival has been managed in connection with the support programs for the promotion of the regional cultural industries. In the process, the Gwangju Information & Culture industry Promotion Agency has sought to connect the selected arts works with the CEOs in the field of content business and media business. The article concludes the WAF need to be reestablished in the context of the development of the Gwangu cultural industries cluster and the reinforcement of the international exchange and networking through the grand project of Asian Cultural Capital Gwangu.

이 연구는 도시에서 개최되는 문화산업 페스티벌 공모전과 지역문화산업의 연계성 증진을 위한 모델을 개발하는데 초점을 두었다. 이 연구에서는 특히 애니메이션 페스티벌 공모전을 중심으로 모델을 탐색하였다. 이를 위하여 2004년부터 광주에서 개최되고 있는 웹애니메이션 페스티벌 공모전(WAF)에 대한 사례를 분석하였다. 사업화 사례는 창작집단 중심형, 기업제작 중심형, 지역문화산업정책사업과의 연계성을 중심으로 분석되었다. 분석결과, 공모전을 활용한 우수 프로젝트 발굴사업과 선정 작품에 대한 사업화 지원사업의 연계 가능성을 확인하였으며, 이 과정에서 공모전사업 주관기관과 담당자의 사업화 의지와 산업계의 공모전 참여구조가 중요한 요인으로 작용한 것으로 나타났다. 그러나 이러한 사업모델은 공공부문의 지원만으로는 한계가 있으며, 민간부문의 자발적인 투자와 협업이 이루어질 수 있는 기반이 구축될 필요가 있다. 이와 관련하여 이 논문에서는 WAF를 우수프로젝트 발굴을 위한 Showcase로 특성화하는 방법을 제시하였다.

Keywords