Consideration for difference of recognition between company and animation specialities : Mainly focused on attempting for indi-animation

애니메이션 전공자와 산업체간의 인식의 차이에 대한 고찰 : 창작 애니메이션 활성화 방안을 중심으로

  • 최지원 (동국대학교 영상대학원 문화콘텐츠기획전공)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

The animation is in a boom as the one of rising media content industry of 21st century. So it is very affective to education. For example, in primary or secondary schools, there are extra-animation class after school, and in universities, there are a lot of the department of animation nowadays. In every years, a number of high-educated professionals are coming to the manpower market. This was an affirmative phenomenon for many animation companies to upgrade from OEM(Original Equipment Manufacturing) system to very creative system. They might believed that young, well-educated animators have qualified skills, and creative mind. But, 10 years later, now, there is few professionals who was well-educated in system of Korean animation. Companies still can not hire enough animators. Even if they can find an high-educated person, this person do not have enough skills to do his or her works, so companies need to re-educate this animator for awhile. But, why is very hard to find a skillful new animator? From this question, we will talk about educational condition of animation departments, and condition of employment to markets. And then, we will find the causes of problems which give bad effect to lack of manpower. Finally, we will summarize about policies for supporting animation, so hope to contribute for making better atmosphere for creating animations.

떠오르는 21세기 영상 콘텐츠산업의 하나로 애니메이션 산업이 각광을 받고 있다. 그에 따라 교육에도 지대한 영향을 끼치고 있는데, 초, 중등학교에서는 방과 후 학습을 통해 일찍부터 애니메이션을 접하고 있고 수많은 대학에서는 애니메이션과가 신설되고 있으며 해마다 고학력 전문 인력들이 배출되고 있다. 이것은 기존의 OEM(Original Equipment Manufacturing) 방식에서 창작으로 전환을 꾀하는 많은 애니메이션 제작업체들에게 긍정적인 현상이었다. 젊은 인력, 그것도 애니메이션에 대해 체계적으로 배운 인력은 훌륭한 기술과 창조적인 마인드를 가지고 있을 것이라 믿어 의심치 않았을 것이다. 그러나 애니메이션 학과가 생긴 이후 10여 년 동안 배출되었을 수많은 인력들은 자취를 감췄다. 제작사는 여전히 인력난에 시달리고 있고, 그리고 찾아냈다 싶어도 전공자라는 말이 무색하게 제작현장에 맞는 실무교육에 몇 개월을 투자해야한다. 이렇듯 애니메이션 제작사에 찾아오는 유능한 신입 애니메이터를 구경하기 힘든 이유는 무엇일까? 이러한 의문점을 바탕으로 애니메이션 학과들의 교육현황, 전공자들의 제작업체 취업 현황과 그 인식에 대해 언급하고, 제작업체들의 인력난을 가중화시키는 문제점을 찾아본다. 그리고 또한 그에 따른 정책적인 지원 방법에 대해 알아봄으로써 좀 더 나은 애니메이션 제작 환경을 만드는데 보탬이 되고자 한다.

Keywords