Analysis of the Earth Science Vocabularies Used in the 11th Grade Science Textbooks

지구과학 I 교과서 어휘 등급 분석 - 살아있는 지구 단원을 중심으로-

  • Im, Young-Goo (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Park, Hye-Jin (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Lee, Hyonyong (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Kim, Taesu (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Oh, Heejin (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University)
  • 임영구 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육전공) ;
  • 박혜진 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육전공) ;
  • 이효녕 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육전공) ;
  • 김태수 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육전공) ;
  • 오희진 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육전공)
  • Received : 2008.11.28
  • Accepted : 2008.12.24
  • Published : 2008.12.31

Abstract

The purposes of this study were to analyze vocabularies used the section of 'Living Earth' in 11-grade Earth science textbooks with the Science Word Analysis (SWA) program and to investigate the vocabularies selected by the 11th grade students as difficult ones. For the purpose, we extracted the Earth science vocabularies from six textbooks, and classified into the scientific and non-scientific vocabularies with SWA program based on the standard Korean language dictionary. Also, we investigated the difficulty of each vocabulary by using questionnaire to three hundred sixty students. From the results analyzed with the program, it was found that the frequency of the scientific vocabularies out of the level was the largest any other level in all textbooks. And from the survey, most of the vocabularies selected by students as difficult to understand were classified into out of the level. From these results, it were suggested that the students' cognitive level should be considered in developing science textbooks and difficult vocabularies should be replaced to easy ones within the limits of changeless in the meanings.

이 연구의 목적은 11학년 지구과학 I 교과서의 '살아있는 지구' 단원의 지구과학 어휘들을 SWA프로그램을 통해 분석하여 그 중 학생들이 어려워하는 어휘들을 알아보는데 있다. 연구 목적을 위해, 먼저 6종의 11학년 지구과학 I 교과서에서 지구과학 어휘들을 추출한 다음, 표준국어대사전을 기반으로 한 SWA 프로그램으로 과학 전문어와 비과학 전문어로 분류를 하였다. 분류된 과학 전문어와 비과학 전문어에 대해 360명의 11학년 학생들에게 이해하기 어려운 어휘를 선택하도록 하였다. 프로그램을 통해 어휘의 수를 분석한 결과, 교과서별로 다소 차이는 있지만, 등급 외의 과학 전문어 빈도가 모든 교과서에서 다른 등급에 비해 가장 높았다. 또한 학생들에게 설문한 결과, 어렵다고 하는 용어들의 대부분이 등급 외에 속해 있었다. 이 연구 결과를 통해, 교과서 집필 과정에서 학생들의 인지 수준을 고려해야 하며 어려운 용어는 과학적 의미의 변화가 없는 범위 내에서 쉬운 용어로 대체되어야 한다는 것을 제안하였다.

Keywords