A Study on Factors Influencing the Use of Edunet by the Experience of Core Users

핵심 교사 사용자 경험을 통한 에듀넷 사용 영향 요인 분석

  • 허균 (부경대학교 교육대학원)
  • Received : 2007.08.29
  • Accepted : 2007.10.01
  • Published : 2008.01.31

Abstract

The purpose of this study is finding factors affecting the teachers' use of Edunet and exploring the developmental direction of Edunet which is a web based comprehensive educational information service system. Based on the technology acceptance model and the results of the previous studies, five external and three internal factors influencing the use of Edunet were extracted. The participants were 100, the group of field-assistants who were expected core users in Edunet, and the response of questionnaire was gathered by online survey system. To analyze the collected data and the hypothesis, multiple regression was employed. The result indicated that "usefulness" and "trust" affected statically to both (a) the use and (b) the future-intention use of Edunet. "Fitness of instruction" and "ease of use" affected to (c) the usefulness of Edunet. (d) The ease of use of Edunet was affected by "self-efficiency", "contents quality" and "the system-performance" of Edunet.

본 연구는 교사들의 웹기반 종합교육정보시스템인 에듀넷 사용에 영향을 미치는 변수들을 탐색함으로서 교사서비스로서 에듀넷의 발전 방향을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 정보기술수용모형과 관련연구들을 바탕으로 에듀넷 사용에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인들을 추출하였다. 연구 대상은 에듀넷 교사채널의 핵심 사용자인 현장지원단 168명 중 온라인 설문 응답자인 100명을 분석하였고, 응답결과는 요인분석과 회귀분석 방법을 이용하여 분석하였다. 분석결과 (a) 에듀넷 사용과 (b) 미래사용의도에 영향을 미치는 요인은 유용성과 신뢰였다. (c) 에듀넷 유용성에 영향을 미치는 요인은 수업적합성과 용이성이었으며, (d) 에듀넷 용이성에 영향을 미치는 것은 에듀넷 활용 효능감, 에듀넷 컨텐츠 품질, 에듀넷 시스템 성능으로 나타났다.

Keywords