A Nordoff-Robbins Music Therapy Case with a Child with Chromosome 15q Duplication Syndrome: The Therapist's Changes and Growth

15q 염색체중복 증후군 아동과의 놀도프-로빈스 음악치료 임상사례 - 치료사의 변화와 성장을 중심으로

  • 곽희정 (이화여자대학교 음악치료클리닉) ;
  • 김동민 (이화여자대학교 음악치료클리닉)
  • Received : 2008.04.23
  • Accepted : 2008.05.11
  • Published : 2008.05.30

Abstract

This case study is on the course of therapy with a client named E with Chromosome 15q Duplications Syndrome during the therapist's level 1 training, which offers a certification of Nordoff-Robbins Music Therapist(NRMT), at the Nordoff-Robbins Music therapy Center at New York University. This study gives an overview of the clinical process with E as well as the Nordoff-Robbins approach. Yet it is also focused on the therapist's personal and clinical experience and growth throughout the course of therapy. It shows how the therapist experienced various challenging situations and obstacles in the clinical process. There were consistent and diverse trials and mistakes. Throughout the process, therapist could learn more deeply about E's physical, psychological and emotional needsand have new perspectives on how to be a music therapist. The therapist applied 'Qualities of Clinical-Musical Interaction', one of the concepts in Nordoff-Robbins Music therapy, to organize the work with E.

이 연구는 놀도프-로빈스 음악치료사 1단계 훈련과정에서 치료사의 내담자였던 15q 염색체중복 증후군(Chromosome 15q Duplication Syndrome)을 가진 E와의 치료사례에 대한 놀도프-로빈스 훈련과정에서 요구되는 형식의 임상사례연구로, 그 주요 내용은 내담자의 변화와 성장뿐만 아니라 치료과정 전반에 걸친 치료사의 경험과 이를 통한 치료사의 변화와 성장도 포함한다. E는 정신적, 신체적 영역에서 도움이 필요한 내담자였고 치료사는 E와의 치료과정에서 많은 시행착오를 겪었다. 이러한 경험을 통해 치료사는 내담자를 더욱 깊이 이해하게 되었고 음악치료사의 역할에 대한 새로운 시각을 얻을 수 있었다. 매 회기마다 상이하고 다양한 반응을 보였던 E와의 치료를 진행하면서 치료의 조직화(organization)에 대한 많은 고민이 있었고, 이에 대한 적절한 설명을 위해 놀도프-로빈스 음악치료의 다양한 이론들 중 Aigen(1996)의 '임상적-음악적 상호작용의 질'을 채용하였다.

Keywords