DOI QR코드

DOI QR Code

The Discourse for Academic Generation of 'School library Education Science'

문헌정보교육학의 학문적 생성 담론

  • Published : 2008.12.30

Abstract

This study presents the discourse for academic generation of 'School Library Education Science' based on integrative research between library & information science and education science. The study discusses research fields and themes of 'School Library Education Science' as the base to define the roles of the school library and of teacher-librarians. It contributes to upgrading the research level of the school library. The research field in the school library analyzes and integrates both aspects of library & information science and of education science. The developed theories of 'School Library Education Science' present Library-Based Education and Library-Based Learning, Base Connectionism, Base Integrationism, Top456 Approach, Curriculum-Based Approach, Viewpoint Approach, and Education of Information and the Library as a Subject Matter. The trends in research of the school library analyze the thesis numbers of academic journals. The future research challenges of 'School Library Education Science' discuss the educational basics of the school library, operational management, electronic school libraries, and educational activities. Conclusively, this study analyzes the current situation of the school library & of teacher-librarians in Korea, and provides its solution by the aspects of 'School Library Education Science'.

본고는 문헌정보학과 교육학의 통합 연구를 기반으로 문헌정보교육학의 학문적 생성 담론을 다룬다. 학교도서관과 사서교사의 역할이 학교 교육 속에서 정착되기 위한 기초로, 문헌정보교육학의 연구 영역과 과제를 논의하고 방향을 제시한다. 이를 통해 학교도서관 연구의 질적 향상에 기여한다. 학교도서관의 연구 영역은 문헌정보학적 측면과 교육학적 측면에서 분석하고 통합한다. 학교도서관의 연구 추세는 국내 학회지의 논문 게재 빈도의 측면에서 분석하고 통합 연구의 방향을 제시한다. 문헌정보교육학의 정립 이론은 도서관기반교육론과도서관기반학습, 연결거점론, 통합거점론, Top456접근법, 교육과정기반접근법, 관점접근법, 정보와 도서관 교과교육학 등을 제시한다. 연구 논점은 학교도서관의 교육적 기초, 운영, 전자도서관 구축, 교육 활동의 측면에서 논의한다. 결론적으로, 본고는 우리나라 학교도서관과 사서교사의 현실을 진단하고 해결책을 문헌정보교육학의 관점에서 제공한다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부. 2001. '초, 중등학교 '정보와 도 서관' 교육과정'. 문서번호 교과 81160- 1007(2001. 11. 16)
  2. 서울특별시교육청. 1996. '정보와 매체' 교육과정. 문서번호 중장81153-3080(1996.01.03)
  3. 한국. 국회. 2007. '학교도서관진흥법'
  4. 한국도서관,정보학회. 2000-2007. '도서관,정보학회지'. 31권-38권
  5. 한국문헌정보학회. 2000-2007. '한국문헌정보학회지'. 34권-41권
  6. 한국비블리아학회. 2000-2007. '한국비블리아'. 11권-18권
  7. 한국정보관리학회. 2000-2007. '정보관리학회지'. 17권-24권
  8. 함명식 외. 1996. '정보와 매체'(교과서). 서울: (주)대한 교과서
  9. 함명식. 2001. '정보와 도서관'(교과서). 서울: (주)대한 교과서
  10. 함명식. 2002a. 학교도서관의 교수-학습 이론적 기초에 관한 연구. '한국비블리아', 13(2): 197-219
  11. 함명식. 2002b. 초중등학교 '정보와 도서관' 교육과정에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 36(4): 69-99
  12. 함명식. 2003a. '문헌정보교육학 개론'. 대구: 태일사
  13. 함명식. 2003b. '정보와 도서관 교과교육학'. 대구: 태일사
  14. 함명식. 2008a. 사서교사의 도서관 활용 수업을 위한 과제 중심의 교수설계 연구. '정보관리학회지', 25(4): 347-361
  15. 함명식. 2008b. '정보와 도서관' 교육과정과 사서교사 역할에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 42(3): 169-188
  16. 함명식. 1998. 'Media skills of school librarians to teach the new subject 'Information and Media' in schools and the implications to all librarians-instruction as a positive reference service.' Paper presented in Contributed Paper Session (the 64th IFLA)
  17. AASL & AECT. 1998a. Information Literacy Standards for Student Learning. Chicago: ALA
  18. AASL & AECT. 1998b. Information Power: Building Partnerships for Student Learning. Chicago: ALA
  19. Alessi, S. M., & Trollip, S. R. 1990. Computer-Based Instruction. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  20. Ausubel, D. P. 1980. 'Schemata, cognitive structure, and advance organizers: A reply to Anderson, Spiro, and Anderson.' American Educational Research Journal, 17: 400-404 https://doi.org/10.3102/00028312017003400
  21. Bandura, A. 1977. Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall
  22. Bruner, J. S. 1960. Process of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press
  23. Cognition and Technology Group of Vanderbilt. 1992. 'Technology and the design of generative learning environment.' Edited by T. M. Duffy & D. H. Jonassen. Constructivism and the Technology of Instruction: A Conversation. Eds., 35- 44. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  24. Collins, A., Brown, J. S., & Newman, S. 1989. 'Cognitive apprenticeship: Teaching the craft of reading, writing, and mathematics.' Edited by L. B. Resnick. Knowing, Learning, and Instruction: Essay in Honor of Robert Glaser. ed., 453-494. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  25. Dick, W. & Carey, L. 1990. Systematic Design of Instruction. 3rd ed. Harper Collins Publishers
  26. Gagne, R. M., Briggs, L. J., & Wager, W. W. 1992. Principles of Instructional Design. 4th ed. NewYork: Hartcourt Brace Jovanovich College Publishers
  27. Heinich, R., Molenda, H., Russell, J. and Smadino, S. 1996. Instructional Media and the New Technologies for Learning. New York: Macmillan Publishing Company
  28. Lepper, M. R., & Greene, D. 1975. 'Turning play into work: effects of adult surveillance and extrinsic rewards on children's intrinsic motivation.' Journal of Personality and Social Psychology, 31: 479-486 https://doi.org/10.1037/h0076484
  29. Keller, J. M. 1993. Motivation by Design. Tallahassee, FL: John Keller Associates
  30. Lewin, K. 1942. 'Field theory and learning.' in 41st. Yearbook of N.S.S.E.2, The Psychology of Learning
  31. Skinner, B. F. 1938. The Behavior of Organism. NY: Appleton Century
  32. Thorndike, E. L. 1921. Educational Psychology. 1-3 Vols. NY: Columbia University Teachers College Press
  33. Spiro, R. J., Feltovich, P. J., Jacobson, M. J., & Coulson, R. I. 1991. 'Cognitive flexibility, constructivism and hypertext: Random access instruction for advanced knowledge acquisition in ill-structured domains.' Edited by T. M. Duffy & D. H. Jonassen. Constructivism and the Technology of Instruction: A Convert- sation. Eds., 57-75. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates
  34. Vygotsky, L. 1978. Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press