Abstract
This research allows purpose to investigate aspect of reading movement and reading education in the early period of the 1990's. This is succession research that is the Japanese Occupation Period, after release, the 1950's, the 1960's, the 1970's, the 1980's reading popularization movement research as current trend of opinion to examine modern reading popularization movement. Such series research that reading phenomenon analyzing comparison, is to find present address of reading movement and reading education. accordingly all sorts correct judgment about reading phenomenon, hereafter that will be foundation that unfold reading education more effectively. In main discourse first, investigated, reading movement, and second, observed classifying distinguish reading of student from reading of ordinary people by readers' interest etc.
이 연구는 1990년대 초기 독서운동과 독서교육의 양상을 고찰하는 데 목적을 두었다. 특히 본고는 근현대 독서 대중화 운동을 전반적으로 검토하기 위한 시론으로서 일제 강점기, 건국기, 1950년대, 1960년대, 1970년대, 1980년대 독서 대중화 운동 연구에 이은 후속 연구에 속한다. 이러한 일련의 연구 목적은 시기별 독서 현상의 변화상을 비교 분석하여, 오늘에 이르는 독서운동과 독서교육의 현주소를 찾아보려는 데 있다. 제반적인 독서 현상에 대한 분석은 그에 따른 향후 독서운동과 독서교육을 보다 효과적으로 전개시키는 토대를 마련할 것으로 보인다. 본론에서는 첫째, 1990년대 초기 독서 대중화 운동의 양상, 둘째, 1990년대 초기 독서경향 등으로 대별하여 고찰하였다. 특별히 독서경향에서는 사회 전반적인 독서운동의 양상과 공교육 내에서의 독서교육 현상을 비교하려는 목적에서, 일반독서와 학생독서를 구별하여 살폈다.