Effects of Cognitive-behavioral Group Counselling on the Self-esteem and Interpersonal Skills of School Bullying Victims

인지행동적 집단상담이 집단따돌림 피해학생의 자아존중감과 대인기술에 미치는 효과

  • Received : 2007.09.10
  • Accepted : 2007.11.12
  • Published : 2008.04.30

Abstract

In an attempt to help improve school bullying victims' self-esteem and interpersonal skills, this study explored the effects of a cognitive-behavioral group counselling program on the victims. The subjects of this study were six middle school female students who were identified as bullying victims by their teachers. They had T-scores of 65 or more on one or more scales in the MMPI-A. The cognitive-behavioral group counselling program was developed to improve their self-esteem and interpersonal skills and was administered twice a week from November 28 to December 30, 2005, totalling ten occasions. Major findings of the study include the following: First, there was a significant difference in self-esteem between pre- and post-tests. All the scores on six tests given on a period-by-period basis showed significant changes at the significance level of 0.1%. Secondly, there was a significant difference in interpersonal skills between pre- and post-tests at the level of 5%. All the scores on six tests given on a period-by-period basis also showed significant changes at the significance level of 0.1%. These findings demonstrate that cognitive-behavioral group counselling is effective in improving school bullying victims' self-esteem and interpersonal skills.

Keywords

References

  1. 강영단(1999). 자아발견 프로그램이 아동의 자아존중감 및 인성과 정서에 미치는 효과, 동아대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 강영심(2004). 통합교육, 서울 : 학지사
  3. 강진령.유형근(2000). 집단따돌림, 서울:학지사
  4. 곽금주(1996). 한국의 학교폭력 실태에 관한 선행연구 고찰, 학교폭력실태 발표 및 토론회 자료집(국무총리 청소년 보호위원회), 3-18
  5. 김남희.김정남.박미선.박원모.배정우.조정선.천성문.한미경(2004). 중.고등학생을 위한 집단상담 프로그램, 서울 : 학지사
  6. 김용목(2000). REBT 집단상담이 고등학생의 자아존중감과 학습동기에 미치는 효과, 서강대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. 김중술.문경주.민병배.이정훈.임지영.한경희(2005). 다면적 인성검사-청소년용 매뉴얼, 서울 : (주)마음사랑
  8. 김춘경.전미희(2004). 비만아동의 신체상 만족도와 자아존중감 향상을 위한 인지행동 집단상담의 효과, 상담학연구, 5(2), 423-434
  9. 문용린(2004). 학교폭력 피해학생 치료.재활 프로그램(교사용), 서울특별시교육청
  10. 박성주(1994). 인지상담기법 개발 및 보급(94-6), 서울 : 재단법인 청소년대화의 광장
  11. 박성주(1996). 인지행동상담기법개발 및 보급 보고서-자기관리기법 I, 서울: 재단법인 청소년대화의 광장
  12. 박지선(2001). 자아존중감 향상을 위한 인본주의적/인지.행동적 집단상담 효과의 메타분석, 전남대학교 교육대학원 석사학위논문
  13. 법제처(2006). 특수교육진흥법 시행령
  14. 변귀연(2002). 집단괴롭힘 피해학생의 역량강화를 위한 집단프로그램 개발과 효과, 서울대학교 일반대학원 박사학위논문
  15. 신승우.안정숙(2001). 집단따돌림 피해 중학생의 학교적응에 관련된 위험인자와 보호인자, 신경정신의학, 40(6), 1166-1173
  16. 연문희(1996). 성숙한 부모 유능한 교사, 서울 : 양서원
  17. 윤운영.이영호(2004). 집단따돌림 경험 여성에 대한 사례 연구, 서울시 청소년상담연구, 6(1), 17-24
  18. 은혁기(2000). 대인 관계능력 향상을 위한 자기조절 집단상담이 청소년의 자기인식, 타인인식, 대인기술 및 대인 관계만족도에 미치는 효과. 성균관대학교 일반대학원 박사학위논문
  19. 이경나(1998). 인지-행동적 집단상담이 고등학생의 스트레스, 우울 및 자아존중감 변화에 미치는 효과, 동아대학교 일반대학원 석사학위논문
  20. 이세영(1987). 우울성향의 고등학생을 대상으로 한 인지-행동적 집단상담의 효과, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  21. 이영순.이현림.천성문(2000). 신경증적 비행청소년의 분노조절을 위한 인지행동적 집단치료 효과, 한국심리학회지, 12(1), 53-82
  22. 이형득(1982). 인간관계 훈련의 실제. 서울 : 중앙적성출판사
  23. 장경균(1995). 자아존중감 향상과 대인불안 감소를 위한 인지-행동적 훈련 프로그램의 효과 : 국민학생을 중심으로, 전남대학교 교육대학원 석사학위논문
  24. 전귀연.최보가(1993). 자아존중감 척도개발에 관한 연구(I). 대한가정학회지, 31(2), 41-54
  25. 정영주(2001). 인지행동적 훈련이 여중생의 자아존중감에 미치는 효과, 경북대학교 교육대학원 석사학위논문
  26. 홍준표(2002). 집단따돌림의 진단 및 치료방안, 서울 : 집문당
  27. Carthuff, R. R., Kratochivil, D., & Friel, T. (1968). Effects of training. Journal of Counseling Psychology, 15(1), 68-74 https://doi.org/10.1037/h0025258
  28. Karen VanHover.문정화 (2001). 나를 찾아가는 여행, 서울 : 학지사
  29. Kendall, P. C., & Braswell, L. (1982). Cognitive-behavioral self-control therapy for children : A components analysis. Journal of Consulting and Clinal Psychology, 50(5), 672-689 https://doi.org/10.1037/0022-006X.50.5.672
  30. Taylor, F. G., & Marshall, W. L. (1977). Experimental analysis of cognitive-behavioral therapy for despression. Cognitive Therapy and Research, 1(1), 59-72 https://doi.org/10.1007/BF01173505
  31. Warren, R., & McLellarn, R. (1988). Rational -emotive therapy as general cognitive -behavioral therapy of low self esteem and related emotional disturbances. Cognitive Therapy and Research, 12(1), 21-38 https://doi.org/10.1007/BF01172778
  32. Whitney, I., & Smith, P. K. (1993). A Survey of the nature and extent of bullying/victim problems in junior/middle and secondary schools. Educational Research, 35, 3-25 https://doi.org/10.1080/0013188930350101