Abstract
In group location management, when a transportation system(TS) with multiple mobile subscribers(MSs) changes location area(LA), location management is performed by group location registration by TS, instead of individual location registrations by MSs. In previous works, although it is assumed that LA in group location management is the same as that in individual location management, it is not appropriate to assume the same sized LAs since MSs in a TS have different characteristics from MSs which are not in a TS from the aspect of the speed and aggregate call arrival rates. Thus, in this paper, we propose an efficient location management scheme based on individual and group location managements with different sized LAs, and the performance of the proposed scheme is analyzed from the aspect of signaling cost at the wireless interface. Results reveal that the proposed scheme outperforms the conventional scheme by selecting an appropriate sized LA for group location management.
그룹 위치 관리에서는 복수의 이동 가입자(MS: mobile subscriber)가 승차하고 있는 운송 시스템(TS: transportation system)이 위치 영역(LA: location area)을 변경시, MS의 개별 위치 등록 없이 TS의 그룹 위치 등록만을 통해 위치 관리를 수행한다. 기존의 연구에서는 대부분 그룹 위치 관리의 LA를 개별 위치 관리의 LA와 동일하게 가정하고 있으나 승차상태의 MS들은 이동 속도나 총 착신호 도착률의 관점에서 하차상태의 MS와 다른 특성을 가지고 있어 동일한 크기의 LA를 가정하는 것은 적절하지 않다. 이에, 본 논문에서는 서로 다른 크기의 LA를 가지는 개별 및 그룹 위치관리에 기반한 효과적인 위치 관리 기법을 제안하고, 그 성능을 무선 구간에서 신호 비용의 측면에서 분석하였다. 분석 결과 제안 기법은 그룹 위치 관리를 위한 적절한 크기의 LA를 선택함으로써 기존 기법보다 우수한 성능을 가지게 됨을 보였다.