DOI QR코드

DOI QR Code

Inquiry based Online Contents Development for Elementary Science Class

초등학교 과학교과의 온라인 탐구형 콘텐츠 개발

  • 김인숙 (서강대학교 공학교육연구센터) ;
  • 조은순 (목원대학교 교직학과)
  • Published : 2008.12.28

Abstract

This study is to design, develope, and deploy of e-learning inquiry based content in elementary science class. First, this study analyzed related literature review, case studies, and inquiry based class models for seeking better applicable design and development modes. From focus group meeting, experts discussed the inquiry content design ideas for elementary students for science class. This study finally established its own inquiry design mode for online science class with the flow of understanding of problem, sep up hypothesis, problem solving, and solution analysis. The developed content was deployed in real classroom setting to see how students received the contents and how well they processed the learning activities. We found that inquiry based online content, especially when applied to science subject, can be effective in students interests and their motivations. We also observed that there were a few managerial errors such as detailed lesson guidance and tutor support for students activities. This study concluded that inquiry based online contents should be designed considering students interests based on learning subjects and also developed in terms of students interests and strong motivation as well. We suggest that related research should be expanded toward to other subject than science and various students age groups.

본 연구는 학생들의 탐구능력 향상 및 고차원적인 사고력 증진에 효과적인 교육방법으로 관심이 확산되고 있는 탐구형 콘텐츠를 초등학교 과학교과에 적용할 수 있는 콘텐츠 설계 전략을 수립한 후, 이를 기반으로 초등 5학년 과학과 수업 [용액과 반응]을 위한 콘텐츠로 개발하였으며, 개발된 콘텐츠를 수업현장에서 파일럿 테스트를 통해 탐구형 콘텐츠의 설계와 개발 및 실제 수업에 적용할 때 시사점 및 고려할 사항들을 분석하였다. 연구 진행은 먼저, 초등학교 과학교과용 탐구형 콘텐츠 개발을 위해 문헌고찰, 기존 사례조사, 분석, 관련 사이트 검색, 전문가 회의 및 학교 현장 전문 교사진 검토 및 적용 테스트 등 다양한 연구 방법을 적용하였으며, 이를 바탕으로 전문가들 논의를 통해 본 연구에서 활용할 탐구형 콘텐츠의 설계 전략을 수립하고 이를 토대로 실제 콘텐츠를 개발하였다. 또한 개발된 콘텐츠를 2개 초등학교의 160명 학생들에게 실제 수업시간에 적용하여 현장적용 시 발생하는 문제점을 추출한 후 수정 및 보완을 하였다. 연구결과, 본 연구에서 개발한 탐구형 콘텐츠는 학습자들의 흥미유발과 학습동기 향상에 긍정적인 영향을 주었으나, 좀 더 구체적이고 분명한 학습안내 및 튜터의 지원이 필요하였다. 본 연구를 통해 온라인 탐구형 학습방법이 향후 다른 교과와 다양한 학습자 그룹으로 확산될 가치가 충분하다고 판단하였으며, 논문의 결과는 향후 초등학교 온라인 탐구형 콘텐츠, 특히 과학교과의 현장 적용 시 중요한 시사점을 제공할 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 손미, "초등학교에서의 인터넷 자원기반 탐구학습설계모형의 개발에 관한 연구", 교육정보방송연구, 제8권, 제2호, pp.57-91, 2002.
  2. 임병노, "온라인 탐구학습 환경에서의 학습경험: 효과적인 탐구학습 설계를 위한 시사", 교육공학연구, 제19권, 제3호, pp.69-99, 2003.
  3. 장혜정, 류완영, "탐구기반학습에서 성찰적 탐구 지원도구의 설계연구", 교육공학연구, 제22권, 제2호, pp.27-67, 2006.
  4. 김영신, "초.중학교 과학 실험의 탐구 과정에 대한 분석, 중등교육연구", 제55권, 제1권, pp.47-67, 2007.
  5. 양일호, 권용주, 김영신, 장명덕, 정진우, 박국태, "Effects of students' prior knowledge on scientific reasoning in inquiry", 한국과학교육학회지, 제22권, 제2호, pp.314-335, 2002.
  6. V. L. Akerson, F. Khalick, and N. G. Lederman, "Influence of a reflective explicit activity-based approach on elementary teacher's conceptions of nature of science," Journal of Research in science Teaching, Vol.37, No.4, pp.295-317, 2000. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200004)37:4<295::AID-TEA2>3.0.CO;2-2
  7. J. Wellington, Teaching and learning secondary science-Contemporary issues and practical approaches, London: Routledge, 2000.
  8. C. Hart, P. Nullhall, A. Berry, J. Loughran, and R. Gunstone, "What is the purpose of experiment? Or can students learn something from doing experiments?" Journal of Research in Science Teaching, Vol.37, No.7, pp.655-675, 2000. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200009)37:7<655::AID-TEA3>3.0.CO;2-E
  9. 신영준, 장명덕, 배진호, 권난주, 여상인, 이희순, 노석구, "초등과학 탐구수업 지도자료의 활용 실태". 초등과학교육, 제24권, 제2호, pp.160-173, 2005.
  10. 변영계, 김영환, 손미, 교육방법 및 교육공학, 서울: 학지사, 2007.
  11. http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/inquiry/index.html, 2004.
  12. 한국학술정보원, 자율학습용 콘텐츠 개발 방법 연구, 한국교육학술정보원, 2005.
  13. 임정훈, 임병노, 최성희, "Blended Learning을 활용한 커뮤니티 기반 교수학습 모형 개발", 한국교육공학회 춘계학술대회 자료집, pp.141-168, 2004.
  14. M. Veermans, J. Lallimo, and K. Hakkarainen, "Patterns of Guidance in Inquiry Learning, Journal of Interactive Learning Research," Vol.16, No.2, pp.179-194, 2005.
  15. B. Joyce, M. Weil, and E. Calhoun, Models of teaching(6th Ed.), Allyn and Bacon, 2000.
  16. T. J. Lasley and T. J. Matczynski, Strategies for teaching in a diverse society : Instructional models, Belmont : Wadsworth Publishing Company, 1997.
  17. A. C. Harms, The Spiral inquiry : A Study in the phenomenology of inquiry. University Press of America, 1999.
  18. M. J. Mahony, H. M. Wozniak, F. Everingham, B. Reid, and A. E. Poulos, Inquiry-based teaching and learning: What's in a name? In : C, Bond & P, 2003. Bright (eds) Learning for an Unknown Future - Research and Development in Higher Education Vol.26, HERDSA Annual Conference Learning for an Unknown Future, Christchurch, New Zealand, CD-ROM, 2003(7).
  19. 강원석, 조현주, "초등과학 학습에서 에니메이션 학습자료의 효과", 교과교육논집, 제2집, pp.163-192, 2005.
  20. 류해일, 이원주, 장낙한, 중학교 2학년 과학 학습을 위한 힘과 운동의 코스웨어 설계 방법 모색, 과학교육연구, 제36권, pp.77-98, 2005.
  21. 박성익, 여혜진, 이규민, 이재진, "과학창의성 신장을 위한 e-Learning 기반 교수-학습모형 개발 및 적용 효과 : 초등 6학년 학생을 중심으로, 열린교육연구", 제14권, 제3호, pp.27-55, 2006.

Cited by

  1. Development of Web Crawler for Archiving Web Resources vol.11, pp.9, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.009
  2. PAPS Contents Development for Elementary School Students vol.11, pp.9, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.096