DOI QR코드

DOI QR Code

Cognition of Elementary School Student to Teaching Method and Management of Physical Education

교사의 체육수업지도에 따른 초등학생의 인식

  • Published : 2008.12.28

Abstract

The purpose of this study was to study the student cognition toward the subject of physical education and toward the method of teaching in the class. For the statistical measurement, the population has been chosen as the fifth and sixth grade 319 students(160 male; 159 female) from four different elementary schools in Seoul, Korea. In terms of the teaching method and management of students, the results show that they agree with controlled participation in class and appreciate teachers ability such as explanation, skill demonstration, knowledge, evaluation, maintaining order and participating class. However, there were no statistical difference male and female except for teacher's explanation. This study clearly indicates that the students want more affirmative and cooperative class environment and they expect to be evaluated not only by skill itself, but also by class participation and activity in their physical education class. The cognition and preference toward the class between male and female students did not show any difference in this study. After all, Teachers need to have more understanding, more compassion and more sensitivity towards their elementary students for interesting, effective and affirmative class.

본 연구의 목적은 교사의 체육수업지도에 따른 초등학생의 인식을 분석하여 보다 즐겁고 효율적인 수업을 도모하고자 하는 것으로, 초등학교 5.6학년 319명(남자 160명, 여자 159명)을 대상으로 설문 조사를 통해 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 체육수업 시 교사의 설명에 대해 학생들은 매우 긍정적인 반응을 보였으며, 남학생에 비해 여학생이 더 긍정적인 반응을 보였다. 또한 교사의 시범, 지식에 대해 학생들은 대체로 긍정적인 반응을 보여 체육수업활동 시 교사의 설명이나 지도를 통해서 얻는 움직임의 지식에 대한 남녀 학생의 의존도가 매우 높음을 알 수 있었다. 그리고 평가와 질서유지에도 긍정적인 반응을 보였는데 교사의 평가에 대한 공정성이나 신뢰감이 형성되어 있다고 판단되며, 수업활동 참여에 대해서도 상당히 높은 반응을 보여 교사의 적극적인 수업활동 참여를 원하고 있었다. 따라서 체육수업지도 시 제시되는 학생들의 다양한 의견과 생각을 보다 잘 이해하고 가까이 다가서려는 노력을 기울인다면 보다 재미있고 보람차고 긍정적인 체육수업이 될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 고영제, "중학생들의 체육수업 인식도에 관한 연구", 경상대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  2. 곽은창, 중학생들의 중학교 체육교사의 인식에 관한 긍정.부정적 주요 사건 기록 분석, 한국체육학회지, 제38권, 제3호, pp.285-296, 1999.
  3. 곽은창, 박온서, 중학생들의 체육 수업 인식에 관한 주요 사건 기록 연구, 한국스포츠교육학회지, 제5권, 제2호, pp.57-70.
  4. 김광익, "국민학교 체육 교사의 역할에 대한 학생의 기대", 충남대학교 대학원 석사학위논문, 1995.
  5. 김기연, "중학생의 학교체육 인식 실태", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 1995.
  6. 김진호, "초등학교 남․여학생의 체육수업에 대한 요구사정 조사 연구", 서울교육대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  7. 박인향, "중등학교에서의 학생소외", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  8. 안양옥, 학생사고과정 연구가 체육수업 개선 및 연구에 주는 시사점, 한국스포츠교육학회보, 제13권, 제1호, pp.22-28, 1997.
  9. 이문수, "간이 축구 프로그램의 적용을 통한 초등학생의 남녀평등 의식 변화", 서울교육대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  10. 이승배, "초등학교 체육전담교사의 수업에 대한 학생의 인식", 서울대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  11. 이옥선, "초등학생의 체육 수업 참여 유형 분석", 서울대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  12. 이준상, "초등학교 체육수업에서의 학생 소외의 원인과 행동전략 분석", 서울교육대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  13. 이재호, "남녀 중학생의 체육학습태도", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  14. 임경진, "초등학생의 성별에 따른 체육에 대한 인식의 차이", 서울교육대학교 대학원 석사학위논문 2000.
  15. 정환교, "여중생의 체육교과에 대한 의식 구조 연구", 울산대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  16. 최춘호, "중학생의 체육학습태도", 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 1997.
  17. 허만춘, "중등학교 체육교과에 대한 인식도 조사연구", 용인대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  18. K. Fox, The child's perspective in physical education: Part 5. The self-esteem complex. British Journal of Physical Education, Vol.19, pp.247-252. 1989.
  19. M. D. Luke and L. D. Cope, Student Attitudes Toward Teacher Behavior and Program Content in School Physical Education, The Physical Educator, Vol.51, pp.57-66, 1994.
  20. J. Shropshire, B. Carroll, and S. Yim, Primary school children's attitudes to physical education: Gender differences, European Journal of Physical Education, Vol.2, No.1, pp.23-28, 1997. https://doi.org/10.1080/1740898970020103
  21. M. A. Solmon and J. A. Carter, Kindergarten and first-grade students' perceptions of physical education in one teacher's classes, The Elementary School Journal, Vol.95, No.4, pp.355-366, 1995. https://doi.org/10.1086/461808