DOI QR코드

DOI QR Code

Open Merit and Demerit Management System for School Considering Interactions between Teacher and Student

교사.학생간의 상호작용을 고려한 개방형상벌점관리시스템

  • 문창배 (제주대학교 교육학과) ;
  • 김한일 (제주대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2008.12.28

Abstract

Diverse methods of life guidance adopted by the teacher's subjective standards including corporal punishment have inherent problems. Some schools have introduced and exercised the merit and demerit system, which uses merits and demerits to guide the children for desirable life habits and etiquette. And most of them are done off-line and thus have difficulties with real time reference, statistical process, filling out logs, and management. The merit and demerit management system(MDMS) was developed to support the process, statistics, reference, and authority features as well as card issuing. It also promotes life guidance, personality education, participation of the parents, and further desirable cooperation among the teachers, students, and parents. The system has lots of advantages such as reducing resistance from the students against life guidance rules, enabling the students to check their life guidance status at school, allowing the parents to check how their children are doing at school, increasing efficiency of data management, and taking some burden off the shoulders of the teachers doing statistics. MDMS helps the teachers base corporal punishment on the guidance rules, deter direct punishment on certain body parts, and pursue more systematic, scientific, and human life guidance.

체벌을 포함하여 교내에서 이루어지고 있는 교사의 주관적 기준에 따른 생활 지도 방식은 여러 가지 문제점을 내포하고 있다. 이러한 문제를 해결하고자 상점과 벌점을 이용하여 생활지도에 적용하는 상벌점 제도가 일선 학교에서 도입 시행되고 있다. 하지만 이 제도는 대부분 오프라인으로 시행되고 있어 점수 확인의 불편과 통계처리 및 장부작성, 관리 등에 있어 시행의 어려운 점이 지적되고 있다. 개방형상벌점관리시스템(Merit and Demerit Management System 이하 MDMS)은 상벌점 카드 발급에서 처리, 통계, 조회, 권한 등을 지원하고, 이를 통해 생활지도와 인성교육, 학부모의 생활지도 참여로 교사, 학생, 학부모 모두가 동참하는 바람직한 생활지도가 가능하도록 구현된 시스템이다. MDMS를 사용함으로 학생들의 생활규정 지도에 따른 거부감 감소, 본인의 학교생활실태 확인 가능, 학부모의 자녀 학교생활 내용 확인, 상벌점 자료 관리 효율화 및 통계 처리 시 교사의 업무 경감 등이 가능하게 된다. MDMS를 통해 체벌은 학교선도규정에 의해 실시하며 신체 일부를 이용한 직접 체벌을 지양하고 보다 체계적이며 과학적, 인간적인 생활지도를 실시할 수 있게 된다.

Keywords

References

  1. http://www.sangbul.net
  2. 윤정일, 이훈구, 주철안, 교육리더쉽, 교육과학사. 2004.
  3. 이성진, 행동수정, 교육과학사, 2001.
  4. 현정환, 아동 문제 행동의 이해와 지도, 창지사, 2003.
  5. 김양수, 학교폭력의 유형과 예방적 지도 방안, 제주도교육청, 2003.
  6. 김정희, 이광호, "APM을 이용한 학습시스템 설계 및 구현", 한국컴퓨터교육학회 동계 학술발표논문집, pp.343-348, 2005.
  7. 박병량, 훈육, 학지사, 2001.
  8. 박수연,박정애, 교육조직론, 교육과학사, 2000.
  9. 김계현, 학교상담과 생활지도, 학지사, 2000.
  10. 강이철, 코스웨어 설계를 위한 교육 공학의 이론과 실체, 학지사, 2001.
  11. 이화여자대학교 교육공학과, 21세기 교육방법 및 교육공학, 교육과학사, 2001.
  12. 김은경, 체벌의 실태와 영향에 관한 연구(학교 체벌을 중심으로), 한국형사정책연구원, 1999.
  13. 임형진, 이시용, 생활지도, 교육과학사, 1990.
  14. 김창대, 박성숙, 정원식, 카운슬링의 원리, 교육과학사, 1999.
  15. 공식영, 생활지도와 상담, 동문사, 1998.
  16. 이명균, 교원의 학생 생활지도 실태 및 개선방안, 한국교원단체총연합회, 1999.