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통신사업자 관점에서의 유비쿼터스 헬스 시장 규모 추정

An Estimation of Market Potential in Ubiquitous Health industry - Focused on Communication Companies -

  • 김민철 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 김동수 (숭실대학교 산업.정보시스템공학과)
  • 발행 : 2008.12.30

초록

현재 유비쿼터스 헬스 시스템의 기술을 뒷받침할 수 있는 비즈니스 수익 모델의 개발 및 사업 유형화의 개발은 현실적으로 필요하며, 현재는 이러한 모델 개발을 시작하는 단계라 할 수 있다. 이러한 모델 개발과 관련하여 본 연구는 통신사업자 관점에서의 u-헬스 시장 규모 추정을 실시하였다. 이를 위해 가상시장 평가법(CVM)을 이용하여 유비쿼터스 헬스 시스템의 전체 시장에서 통신사업자 추정 비율을 적용하였다. 결론적으로 유비쿼터스 비즈니스 모델이 모바일에 근거한다는 가정 하에 유비쿼터스 시장에서는 통신사업자가 초기에 다른 시장의 참여자와의 전략적 제휴를 통해 계속적으로 시장점유율을 높일 수 있을 것으로 예측할 수 있다.

This paper is to estimate the market potentiality of ubiquitous health(u-health) from a viewpoint of communication companies. For this estimation, we used the CVM and adopted the ratio of ovum(2000) in overall market of u-health. That is, firstly, we assumed the u-business model was based on mobile business approach. Through this estimation, we conclude that communication companies at the initial stage of the u-health market can continuously promote the market share ratio via strategic alliance with the players participating.

키워드

참고문헌

  1. 대한의료정보학회, "2005 u-Health 산업 전망 워크숍", 2005
  2. 황윤정.연승준.김상욱, "형태분석을 이용한 u-헬스케어 서비스모형 설계", Telecommunication Review, 제18권 제2호, pp.305-314, 2008
  3. 노무라총합연구소, "유비쿼터스 네트워크와 신사회 시스템", 2003
  4. 노무라총합연구소, "유비쿼터스 네트워크와 시장창조", 2003
  5. 김민철 외, "A Study on the valuation of call quality in Korean Mobile Communication Industry", 한국통신학회, 제 26권 제7호, 2001
  6. 이기혁, "유비쿼터스 사회를 향한 기술과 서비스", Jinhan M&B, 2005
  7. Dataquest, The Third Generation Cellular Market: Opportunity, but Beware the Risks, 2000
  8. Davison J., "Mobile E-commerce Market Strategies", Ovum Report, 2000