DOI QR코드

DOI QR Code

A Management Improvement Study by the Use Survey of an Academic Library - Focused on the Analysis of Circulation Records of the C-Academic Library Users -

대학도서관 이용조사를 통한 경영개선 연구 - C 대학도서관 이용자의 대출기록 분석을 중심으로-

  • 유경종 (계명대학교 사회과학대학 문헌정보학과) ;
  • 박일종 (계명대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Published : 2007.09.29

Abstract

The books and circulation-related data in the Library Automation System(LAS) of C-academic library were collected and analyzed, and also the method which may be applied to the Customer Relationship Management (CRM) based on the results was suggested in this paper. Collected data were 269,387 bibliographic data of books, 12,281 patron data, and 39,269 circulation records. User identity, circulation frequencies, total number of circulated books, and publication year as relation factor from the analyzed data of circulation records were extracted. They were also analyzed, and verified by correlation coefficient.

본 논문은 C대학도서관의 학술정보시스템(LAS)에 구축되어 있는 장서와 대출기록 및 고객관련 데이터를 수집하여 이를 분석하고 그 결과를 고객관계관리(CRM)에 적용할 수 있는 방안을 제시하였다. 수집된 자료는 C대학도서관에서 소장하고 있는 대출이 가능한 단행본 총 269,387책의 서지데이타와 고객 12,281명의 데이터, 이용자 대출기록 39,269건이었다. 대출기록 분석 데이터에서 관계변수로 이용자 신분, 대출빈도, 대출책수와 대출횟수, 출판년도를 추출하여 데이터 마이닝 기법으로 분석하고, 상관계수로 검증하였다.

Keywords

References

  1. 강현철, 한상태, 최종후, 김은석, 김미경. 2001. 데이터마이닝 : 방법론 및 활용. 서울 : 자유아카데미
  2. 국공립대학교도서관협의회. 2007. 국립대학도서관보 25집
  3. 곽동철. 2006. 우리나라 대학도서관의 발전전략 및 로드맵 작성에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 40(4):141-164
  4. 곽동철. 2006. 대학도서관 공동보존서고 설치. 운영 및 국가대출체계 구축에 관한 연구. 교육인적자원부 도서관정책연구, 2006-1
  5. 김미향. 1996. 연구 중심 대학도서관의 장서 개발을 위한 대출통계 분석 연구. 석사학위논문, 숙명여자대학원, 문헌정보과
  6. 박여원. 2003. CRM 기법의 전문도서관 적용 방안에 관한 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과
  7. 백승옥. 2002. 대학도서관의 CRM 구축에 관한연구 : C 대학도서관의 대출 서비스를 중심으로. 석사학위논문, 전남대학교 대학원, 문헌정보학과
  8. 손정표, 2001. 대학도서관 장서개발 관련요소와 장서규모간의 관계분석. 정보관리학회지, 18(4):103-125
  9. 손정표. 2001. 대학도서관 장서규모에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 한국도서관정보.학회지, 32(3): 275-305
  10. 신은자. CRM을 응용한 도서관의 서비스 향상에 관한 연구. 제9회 한국정보관리학회 학술대회논문집. 215-220
  11. 양재한. 1985. 대학도서관 복본수 결정기법에 관한 연구. 도서관학논집, 13:131-166
  12. 유길호. 2002. 고객관계관리(CRM)의 도서관 도입. 한국문헌정보학회지, 36(2):26-38
  13. 유양근. 2005. 도서관 CRM 시스템의 효율적 추진에 관한 연구. 한국도서관정보.학회지, 35(3):351-270
  14. 유재옥. 1988. 장서평가에 대한 소고: 특히 이용조사를 중심으로. 한국문헌정보학회지, 15:175-195
  15. 윤희윤. 2004. OECD 국가의 대학도서관 분석과 시사점. 한국교육학술정보원 이슈리포트
  16. 이은철. 1979. 대학도서관장서 폐기기준에 관한 일 연구 : 사회과학장서를 중심으로. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과
  17. 황옥경. 2007. 대학도서관에서의 도서선정 주체에 따른 도서 선정 효과성 비교. 한국문헌정보학회지. 41(1):125-138
  18. 한명환, 정명, 김학면, 고경수. 1994. 대학도서관 장서평가 방법론. 국립대학 도서관보, 12: 171-190
  19. Bonn, George S. 1974. 'Evaluation of Collection.' Library Trends 22(3): 265-304
  20. Hemon, Perter and Ellen Altman, 2001. 도서관 서비스 품질 관리론. 이은철역. 서울 : 한국도서관협회
  21. Hinkle, Dennis E. Williiam Wisersma, and Stephen G. Jurs. 1994. The Applied Statistics for the Behavioral Sciences, Boston
  22. Trueswell, Richard W. 1965. 'A Quantitative Measure of User Circulation Requirements and Its Possible Effect on Stack Thinning and Multiple Copy Determination.' American Documentation 16: 20-25 https://doi.org/10.1002/asi.5090160106
  23. Trueswell, Richard W. 1969a. 'Some Behavioral Patterns of Library Users: The 80/20 Rule.' Wilson Library Bulletin 43: 458-461
  24. Trueswell, Richard W. 1969b. 'User Circulation Satisfaction vs Size of Holdings at Three Academic Libraies.' College & Research Libraries 30: 204-213 https://doi.org/10.5860/crl_30_03_204

Cited by

  1. A Study on Public Libraries' User Behaviors Based upon Circulation Data in Gangseo and Yangcheon Region vol.25, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.4.187
  2. A Study about the Use Survey by the Circulation Record Analysis of an Academic Library vol.39, pp.1, 2008, https://doi.org/10.1633/JIM.2008.39.1.109
  3. A Study on Subject Reference in Academic Libraries From a Perspective of Customer Relationship Management vol.26, pp.3, 2009, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2009.26.3.089
  4. Study of the Service Improvement and Revitalization Measures of Student-Centered University Library through the Book Lending Data Analysis of Freshmen vol.15, pp.12, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.12.7060