The Expression of Materiality and Formlessness in Fine Art and Fashion

순수미술과 패션 속의 물질성의 표현과 무정형성 경향

  • Yun, Su-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University)
  • Published : 2007.07.31

Abstract

Fine art and fashion have influences on each other since both of them are the part of a culture. The similar patterns of fine art and fashion can be found either in the same period or in the different time. To find out this fact in the forms or content, this study researched into the fine art and fashion of 1960s and into recent year's fashion to see the revivals. In 1960s, fine art and fashion laid emphasis on the materiality of material itself, therefore both fine art and fashion have the tendency of formlessness and disorder in form. It ran be said that the socio-cultural background of this phenomenon in 1960s was mainly caused by the young generation called Hippies. They became a large influential social group that has a huge impact on overall culture in 1960s. As a result, this study firstly found that the fine art and fashion had common formative features and content in 1960s. Secondly, fashion since 1990 repeats the similar features in form like the Post-minimal tendency in fine art in 1960s. The similar features can be described as: artworks have the tendency of the formlessness and disorder in appearances; various materials were newly used to form a work, which had never been used in traditional artworks; new methods such as hanging, layering and knotting were applied to show the maximum expression of the materiality. However, unlike the fashion of 1960s, the Post-minimal tendency in fashion since 1990s doesn't symbolized freedom or peace, or opposition to the war anymore. Instead, only the formative elements were revived and reproduced and the formless tendency became one of the recent fashion trends.

Keywords

References

  1. Charles Harrison(etd) , Paul Wood(etd) (1993). Art In Theory 1900-1990: An Anthology of Changing Ideas. Oxford: Blackwell Publishers. pp. 474-475
  2. 신상옥 (1997). 西洋服節史수학사, p. 353
  3. Tracy Tolkien (2000). Dressing Up Vintage. NY: Rizzoli International Publications. Inc. p. 76
  4. 김지영 (995). 이상의 시대 반항의 음악 문예마당,pp. 201-354
  5. Roberta Wolf & Trudy Schlachter (1999). Millennium Mode. NY: Rizzoli International Publications
  6. 박기웅 (2003). 절정의 모더니즘 현대미술이론 2 형설출판사, p. 148
  7. Robert Pincus-Witten (1987). Postminimalism into Maximalism. UMI Research Press. p. 1
  8. 신정훈 (2005) 미니멀리즘에서 반형태로- 로버트 모리스 작업 형식 변화의 정치적 의미. 서울대학교 석사학위논문. p. 51
  9. 김정희 (2002). 말레비치의 〈검은 정사각형〉에 대한 재고. 현대미술학 논문집 P. 43
  10. 김정희 (2003). 20세기 미술의 패러다임을 바꾼 전시들과 우리나라 현대미술. 서양미술학회 논문집 2003년 상반기, p. 90
  11. 신정훈 (2005) 미니멀리즘에서 반형태로- 로버트 모리스 작업 형식 변화의 정치적 의미. 서울대학교 석사학위논문. p. 91
  12. 양미경 (2003). 하위문화 복식의 스타일 연구 성신여자대학교 박사학위논문. p. 67
  13. Velerie Mendes & Amy de la Haye, 김정은 역(1994). 20세기 패션. 시공사. p. 21
  14. Velerie Mendes, Amy de la Haye. 20세기 패션. 시공사. p. 21
  15. Velerie Mendes & Amy de la Haye, 20세기 패션. 시공사. p. 207
  16. Velerie Mendes & Amy de la Haye, 20세기 패션. 시공사. p. 23
  17. 이은영 (1997). 패션마케팅. 교문사,pp. 177-179
  18. Ingrid Loschek. 이재원 역 (2002). 여성들은 다시 가슴을 높이기 시작했다. 한길아트. p. 351
  19. 임은혁,김민자 (2003). 1990 년 대 하위 문화 스타일에 관한 연구. 복식 53(3), p. 17
  20. Tracy Tolkien. (2000). Dressing Up Vintage. NY: Rizzoli International Publications. Inc., p. 91
  21. 신상옥. (1997). 西洋服節史수학사. p. 358
  22. 박기웅. (2003). 절정의 모더니즘 현대미술이론 2 형설출판사, pp. 179-180
  23. 신상옥. (1997). 西洋服節史수학사., p. 357
  24. 2004 Exhibition. 작가 소개 자료검색일 2006.4.25. 자료출처 http://www.kukje.org
  25. 모리스 프레쉬레. 박영숙 역 (2002). 부드러움과 그 형태들. 서울. 도서출판예경. p. 18
  26. Tracy Tolkien. (2000). Dressing Up Vintage. NY: Rizzoli International Publications. Inc. p. 80
  27. Robert Pincus-Witten. (1987). Postminimalism into Maximalism. UMI Research Press. p. 69
  28. 박기웅 (2003). 절정의 모더니즘 현대미술이론 2 형설출판사. p. 180
  29. 권해기 (2002). 1960년대 영국 하위문화 패션에 관한 연구 국민대학교 석사학위논문, p. 51
  30. Velerie Mendes. Amy de la Haye, 김정은 역(1994). 20세기 패션. 시공사, p. 234
  31. 모리스 프레쉬레. 박영숙 역 (2002). 부드러움과 그 형태들. 서울. 도서출판예경. pp. 97-107
  32. 모리스 프레쉬레 . 박영숙 역 (2002). 부드러움과 그 형태들. 서울. 도서출판예경. pp. 155-185
  33. Velerie Mendes, Amy de la Haye. 김정은 역(1994). 20세기 패션. 시공사,. p. 214
  34. 모리스 프레쉬레. 박영숙 역 (2002). 부드러움과 그 형태들. 서울. 도서출판예경 p. 161
  35. 모리스 프레쉬레. 박영숙 역 (2002). 부드러움과 그 형태들. 서울. 도서출판예경. p. 176
  36. 2004 Exhibition 전시 작품 소개. 자료검색일 2006. 4. 29. http://www.kukje.org
  37. Lobenthal. Joel (1990), Radical Rags: Fashion of the Sixties. New York: Abbeville press. p. 4
  38. Velerie Mendes. Amy de la Haye. 김정은 역(1994). 20세기 패션. 시공사. p. 21
  39. 임은혁, 김민자, (2003). 1990 년 대 하위 문화 스타일에 관한 연구. 복식 53(3), p. 16
  40. Spring Summer 1999 Womens Collections. FirstView Collection Online. retrieved 2006. April 18. from http://www.firstview.com
  41. 김민자 (2004) 복식미학 강의 교문사. pp. 218-219
  42. Spring Summer 2002 Womens Collections. First View Collection Online. retrieved 2006. April 16. from http://wwwfirstview.com
  43. Spring Summer 2003 Womens Collections. First View Collection Online. retrieved 2006. April 16. from http://www.firstview.com
  44. 모리스 프레쉬레 . 박영숙 역 (2002). 부드러움과 그 형태들. 서울. 도서출판예경. p. 200
  45. Spring Summer 2000 Womens Collections. First View Collection Online. retrieved 2006. April 16. from http://www.firstview.com
  46. 모리스 프레쉬레. 박영숙 역 (2002). 부드러움과 그 형태들. 서울. 도서출판예경. pp. 205-212
  47. Spring Summer 2005 Womens Collections. First View Collection Online. retrieved 2006. April 16. from http://www.firstview.com
  48. 모리스 프레쉬레. 박영숙 역 (2002). 부드러움과 그 형태들. 서울. 도서출판예경. p. 9