The Influences of Student-Centered Analogical Instruction Using Physical Analogies in Chemistry Concept Learning

화학 개념 학습에서 물리적 비유를 사용한 학생 중심 비유 수업의 효과

  • Published : 2007.10.30

Abstract

This study investigated the influences of a student-centered analogical instruction using physical analogies upon students' conception and application, retention of conception and application, perceptions of science classroom environment, and perceptions of analogical instruction. Six classes of seventh graders (N=208) at a middle school in Seoul were assigned to the control, the teacher-centered analogy (TCA), and the student-centered analogy (SCA) groups. They were taught about 'three states of matter' and 'motion of molecules' for 8 class hours. Analysis of the results revealed that the scores of the SCA group were significantly higher than those of the other groups in the conception test, retention test of conception and application, and perception test of science classroom environment. The scores of the SCA group in the application test were also higher than those of the other groups, but there was a significant difference only between the control and the SCA groups. The TCA group performed significantly better than the control group only in the test of the retention of application. In addition, the students in the SCA group exhibited more positive perceptions of the analogical instruction than those in the TCA group. Educational implications are discussed.

이 연구에서는 물리적 비유를 사용한 학생 중심 비유 수업의 효과를 학생들의 개념 이해와 응용, 개념 이해 및 응용의 파지, 과학 수업 환경에 대한 인식, 비유 수업에 대한 인식 측면에서 조사하였다. 서울시에 소재한 중학교에서 1학년 6학급(208명)을 선정하여 통제 집단, 교사 중심 비유(TCA) 집단, 학생 중심 비유(SCA) 집단에 배치하고, '물질의 세 가지 상태' 및 '분자의 운동'에 대해서 8차시 동안 수업을 실시하였다. 연구 결과, 개념 이해, 개념 및 응용의 파지, 과학 수업 환경에 대한 인식에서 SCA 집단의 점수는 다른 집단들보다 유의미하게 높았다. 개념 응용에서도 SCA 집단의 점수가 다른 집단들보다 높았으나, SCA 집단과 통제 집단 간에만 유의미한 점수 차이가 있었다. TCA 집단은 응용의 파지에서만 통제 집단보다 학생들의 점수가 높았다. 또한, SCA 집단의 학생들은 TCA 집단에서보다 비유 수업에 대해 긍정적으로 인식하고 있었다. 이에 대한 교육적 함의를 논의했다.

Keywords

References

  1. 강석진, 노태희 (2000). 토론 과정에서의 사회적 합의 형성을 강조한 개념 학습 전략의 효과. 한국과학교육학회지, 20(2), 250-261
  2. 권혁순, 최은규, 노태희 (2004) 화학 교육에서 사용되는 비유에 대한 학생들의 이해도 및 비유 사용의 제한점. 한국과학교육학회지, 24(2), 287-297
  3. 김도욱 (2000). 물질의 입자성 학습에서 반성적 사고를 촉진시키는 새로운 입자모델 교수전략의 효과: 초등학교 예비교사를 중심으로. 대한화학회지, 44(6), 600-610
  4. 김영민, 박희숙 (2000). 중학교 과학 교과서의 물리개념 설명에 사용된 비유에 대한 학생들의 이해도 조사. 한국과학교육학회지, 20(3), 411-420
  5. 김태선, 배덕진, 김범기 (2002). 중학생의 그래프 능력과 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력의 관계. 한국과학교육학회지, 22(4), 725-739
  6. 김희백, 김성하, 이선경, 김형련 (2001), 호르몬 작용 이해를 위한 동적 비유 모형 수업의 효과. 한국생물교육학회지, 29(1), 57-64
  7. 정여진, 김승현, 우규환 (2006). 놀이를 통한 비유 수업의 효과: 중학교 3학년 과학 '물질 변화에서의 규칙성' 단원을 중심으로. 교육과정평가연구, 9(1), 363-380
  8. 차정호, 변순화, 노태희 (2004). 제7차 중등 과학 교과서의 화학 영역에 사용된 비유 분석. 대한화학회지, 48(6), 629-637
  9. Calik, M., & Ayas, A. (2005). An analogy activity for incorporating students' conceptions of types of solutions. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 6(2), 1-3
  10. Chiu, M. H., & Lin, J. W. (2005). Promoting fourth graders' conceptual change of their understanding of electric current via multiple analogies. Journal of Research in Science Teaching, 42(4), 429-464 https://doi.org/10.1002/tea.20062
  11. Curtis, R. V., & Reigeluth, C. M. (1983). The effects of analogies on student motivation and performance in an eighth grade science context. IDD & E Working Paper No. 9. Syracuse, Univ.: Syracuse, NY
  12. Else, M. J., Clement, J., & Ramirez, M. A. (2003). Should different types of analogies be treated differently in instruction? Observations from a middle-school life science curriculum. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Philadelphia, PA
  13. Fraser, B. J., & Fisher, D. L. (1986). Using short forms of classroom climate instruments to assess and improve classroom psychological environment. Journal of Research in Science Teaching, 23(5), 387-413 https://doi.org/10.1002/tea.3660230503
  14. Harrison, A. G., & De Jong, O. (2005). Exploring the use of multiple analogical models when teaching and learning chemical equilibrium. Journal of Research in Science Teaching, 42(10), 1135-1159 https://doi.org/10.1002/tea.20090
  15. James, M. C., & Scharmann, L. C. (2007). Using analogies to improve the teaching performance of preservice teachers. Journal of Research in Science Teaching, 44(4), 565-585 https://doi.org/10.1002/tea.20167
  16. Kurtz, M. J. (1995). Using analogies to teach college chemistry: A multiple analogy approach. Unpublished doctoral dissertation, Arizona State University
  17. Lawson, A. E., Baker, W. P., DiDonato, L., Verdi, M. P., & Johnson, M. A. (1993). The role of hypothetico-deductive reasoning and physical analogues of molecular interactions in conceptual change. Journal of Research in Science Teaching, 30(9), 1073-1085 https://doi.org/10.1002/tea.3660300906
  18. Rule, A. C., & Furletti, C. (2004). Using form and function analogy object boxes to teach human body systems. School Science and Mathematics, 104(4), 155-169 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2004.tb18237.x
  19. Sarantopoulos, P., & Tsaparlis, G. (2004). Analogies in chemistry teaching as a means of attainment of cognitive and affective objectives: A longitudinal study on a naturalistic setting, using analogies with a strong social content. Chemistry Education: Research and Practice, 5(1), 33-50 https://doi.org/10.1039/b3rp90029k
  20. Tsai, C. C. (1998). Overcoming eighth graders' misconceptions about microscopic views of phase change: A study of an analogy activity. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego
  21. Walczyk, J. J., & Ramsey, L. L. (2003). Use of learner-centered instruction in college science and mathematics classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 40(6), 566-584 https://doi.org/10.1002/tea.10098