3D Animation Watermarking Based on Orientation Interpolator

방향보간기 기반의 3D 애니메이션 워터마킹

  • 이석환 (동명대학교 정보보호학과) ;
  • 도재수 (동국대학교 컴퓨터 멀티미디어학부) ;
  • 권기룡 (부경대학교 전자컴퓨터정보통신공학부)
  • Published : 2007.01.31

Abstract

This paper proposed 3D keyframe animation using orientation interpolator. 3D keyframe animation consists of a number of transform nodes that have geometrical node of initial model and several interpolator nodes that represent the object moving. In the proposed algorithm, we randomly selects transform nodes with orientation interpolator node and performs to resample quaternion components for haying uniform key time. And then, watermark bits are embedded into quaternion components with large rotation angles. Experimental results verified that the watermark embedded by the proposed algorithm had good robustness against geometrical attacks and timeline attacks and also PSNR of keyvalue in orientation interpolator node is above 42dB.

본 논문에서는 방향 보간기를 이용한 3D 키프레임 애니메이션 워터마킹을 제안하였다. 3D키프레임 애니메이션은 여러 개의 변환 노드들로 구성되어 있으며, 각 변환 노드에는 초기 모델의 기하학 노드와 운동정보를 나타내는 여러 개의 보간기 노드들로 이루어져 있다. 제안한 방법에서는 방향 보간기 노드를 가지는 임의의 변환 노드를 선택한 후, 일정한 단위의 키 타임이 되도록 쿼터니언 성분들을 재배열한다. 그리고 각 키 타임 동안의 회전 방향이 큰 쿼터니언 성분에 워터마크를 삽입한다. 실험 결과로부터 제안한 방법에 의하여 삽입된 워터마크가 각종 기하학적 공격 및 타임라인 공격에 대하여 우수한 견고성을 가지며, 방향보간기 노드 내에 키값에 대한 PSNR이 약 42dB 이상임을 확인하였다.

Keywords