Abstract
This paper suggests a way of estimating the value of interclass equity improvement by railway operations. Equity is understood in this paper in the context of a mobility gap between classes. The value of the reduced mobility gap by railway operations is interpreted as an increase of social equity. In particular, the unit value of equity improvement by rail services is quantified based on the amount of fare reduction through public service obligations. The difference in the surplus calculation between elastic and inelastic demands relative to the reduction is also discussed. The result of this study is expected to be helpful of performing more cautious appraisal for rail investment schemes.
본 연구에서는 철도 운영에 따른 계층 간 형평성 향상 가치 산정방안을 제시한다. 이를 위하여 교통부문의 계층간 형평성을 사회집단 간 이동성 격차의 측면에서 살펴보고, 철도 운영에 따른 이동성 격차 완화의 사회적 가치를 형평성의 향상으로 해석한다. 특히 철도 서비스 등급별 형평성 향상 가치 원단위를 공익목적 요금감면액 규모로 정량화하며, 요금감면에 탄력적/비탄력적 수요의 소비자 잉여 산정방안의 차이점을 논의한다. 본 연구의 결과가 보다 신중한 철도사업 타당성 평가수행에 일조할 수 있기를 기대한다.