An Analysis on Students' Cognitive and Affective Aspects in Mathematical Fairy Tale Writing Activities

수학동화 쓰기 활동에서 나타나는 초등학생의 인지적.정의적 특성 분석

  • 설정현 (서울석촌초등학교) ;
  • 백석윤 (서울교육대학교 수학교육과)
  • Published : 2007.12.01

Abstract

Within the field of mathematics education there is an active movement which attempts to apply more beneficial learning activities, like mathematical writing activities, for the students. In this context, the current study attempts to identify elementary school students' cognitive and affective aspects as they participate in a novel writing activity, the 'mathematical fairy tale.' Some positive outcomes from the mathematical fairy tale writing activities were as follows: First, from these mathematical writing activities, students began to reconstruct and adapt the mathematical contents they've learned through their reflective thinking. Second, while the mathematical fairy tale writing activities were going on, the communication of mathematics was greatly animated between the students, and they could get the restudying chance about they've learned. Third, from these mathematical writing activities, many of students became discover the practical using case of the mathematical contents they've learned and they perceived the necessity of the mathematics learning. Forth, from these mathematical writing activities, most of students felt the delights of the mathematics learning and the achievement, so they indicated that their attitude for the mathematics course was changed positively. Lastly, students began to concentrate on their mathematics learning through participation in mathematical fairy tale writing activities of their own accord.

최근 수학교육에서는 수학 쓰기 활동이 활발히 연구되고 있다. 이에 본 연구에서는 '수학동화'라는 쓰기 활동을 새롭게 구안하여 학생들에게 적용해 보고, 이를 통해 나타나는 학생들의 인지적 정의적 특성을 분석하는 데에 그 목적이 있다. 수학동화 쓰기 활동을 하면서 많은 학생들이 이미 학습한 수학적 지식에 대한 반성적 사고를 통해 학습한 수학 내용을 재구성하고 응용하였다. 또한, 수학동화 쓰기 활동을 하는 동안 학생들의 수학적 의사소통 활동이 매우 활발해졌으며, 이를 통해 학생들은 학습한 수학적 지식에 대한 재학습의 기회를 갖게 되었다. 학생들은 수학동화 쓰기 활동을 통해 수학의 실제적인 활용 장면을 스스로 찾을 수 있게 되었으며, 수학 학습에 대한 필요성을 깨닫게 되었다. 뿐만 아니라, 활동 과정에서 많은 학생들이 수학 학습에 대한 즐거움과 성취감을 느끼게 됨으로써 긍정적인 수학적 성향을 형성해 나갔으며, 스스로 의지를 가지고 활동에 참여함으로써 수학학습에 집중하게 되었다. 수학동화 쓰기 활동을 하는 동안 학생들이 보여준 이와 같은 특성은 오늘날의 수학교육이 추구하고자 하는 긍정적인 측면들을 많이 보여주고 있으므로, 학교 현장에서 적극 활용해 볼 만 하다.

Keywords