A Study on Possible Effective Application of CRM in Games

CRM의 게임으로의 효율적 접목 가능성에 관한 연구

  • 지명구 (계명대학교 미디어테크놀러지학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

Many computer game developers and marketers have adopted diverse internet technologies to raise customers' interest in their websites and communities in order to take fragmentary customers' information. In this paper, we suggest why and how CRM(customer relationship management) could be effectively applied to game industry. CRM system is a systematic management model which properly manages the interactive information drawn between customers and the games. This study on CRM system in games covers 1) components of CRM, 2) customers' features in games, 3) CRM's application in games.

많은 게임 개발자와 마케터들은 고객의 정보 분석과 질적 서비스 제공을 위해 지속적으로 진보하는 다양한 인터넷 기술을 이용하고 있다. 하지만 일반적으로 활용되는 인터넷 고객분석 기술로서는 웹 페이지나 커뮤니티 활동으로부터의 단편적인 게임이용자의 정보만을 얻을 수 있을 뿐이다. 따라서 본 논문은 실제로 게임이용자에 대한 정보를 지속적으로 수집하고 분석할 수 있는 시스템을 구축하여 효과적인 서비스를 제공하기 위하여 고객에 대한 체계적인 관리 모델인 CRM(Customer Relationship Management)을 게임에 적용 하고자 한다. 이러한 CRM을 게임 시스템에 적용하기 위해서는 1) CRM의 구성요소 2) 게임 분야의 고객의 특징 3) 효율적인 게임에 CRM 시스템 구현 모델을 기초하여 연구한다.

Keywords