Design and Implementation of Engine to Control Characters By Using Machine Learning Techniques

기계학습 기법을 사용한 캐릭터 제어 엔진의 설계 및 구현

  • Lee, Jae-Moon (Dept. of Multimedia Engineering, Hansung University)
  • 이재문 (한성대학교 멀티미디어공학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

This paper proposes the design and implementation of engine to control characters by using machine teaming techniques. Because the proposed engine uses the context data in the rum time as the knowledge data, there is a merit which the player can not easily recognize the behavior pattern of the intelligent character. To do this, the paper proposes to develop the module which gathers and trains the context data and the module which tests to decide the optimal context control for the given context data. The developed engine is ported to FEAR and run with Quake2 and experimented far the correctness of the development and its efficiency. The experiments show that the developed engine is operated well and efficiently within the limited time.

본 논문은 기계학습 기법을 이용한 게임 캐릭터를 제어하는 엔진을 설계하고 구현하는 것을 제안한다. 제안된 엔진은 실제 게임에서 상황 데이터를 추출하여 지식 데이터로 사용하므로 지능 캐릭터의 행동 패턴을 게이머들이 쉽게 인식하지 못하는 장점이 있다. 이를 위하여 상황 데이터를 추출하여 학습하는 모듈과 임의의 상황 데이터에 대하여 최적의 상황 제어를 판단하는 시험 모듈을 개발하는 것을 제안하였다. 구현된 엔진은 FEAR에 이식되고 Quake2 게임에 적용되었다. 또한 개발된 엔진의 올바른 동작과 효율성을 위하여 다양한 실험을 하였다. 실험으로부터 개발된 엔진이 올바르게 동작할 뿐만 아니라 제한된 시간 내에 효율적으로 동작함을 알 수 있었다.

Keywords