Integrated CI Planning and Design of Green Tourism Village for Image Distinction

녹색관광마을의 이미지 차별화를 위한 CI통합계획

  • Published : 2006.06.01

Abstract

Integrated CI (country identity, community identity) planning is necessary for establishing identity and a distinct image as well as for managing green tourism villages. In addition, CI planning will be helpful for improving and advertising a village's image, capitalizing on its specialties and attracting many visitors to the village. Therefore, this study mainly intended to plan and design integrated CI for a green tourism village. For this purpose, this study selected Hari village in Hongsung-Kun, Chungnam province, which the Ministry of Agriculture and Forestry designated as a green tourism village in 2003. Twenty CI alternatives were developed, and a vote was conducted with 143 visitors and rural residents attending a village festival in 2004. This study resulted in a new brand-name, 'Hanuri,' and developed symbols, logotypes, distinctive colors, signature system as a basic system and name cards, packaging materials, and signs for use. Above all, this study led the residents to pursue a village identity, village image and community spirit, which can be an effective management strategy to create a distinct image in a green tourism village.

Keywords

References

  1. 강원도(2002) 강원도형 농촌관광 (Green Tourism) 마을가꾸기
  2. 강원도농업기술원(2001) 녹색관광 농촌마을 모델, 강원도
  3. 공외천(2004) 농산물 공동브랜드의 활용을 위한 포장디자인 개발방향에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  4. 권영걸(2004) 색채와 디지인 비즈니스. 서울: 도서출판국제
  5. 권용대, 홍종숙(2003) 농촌어메니타자원을 활용한 그린투어리즘의 경제성 분석. 한국농촌계획학회지 9(3): 17-23
  6. 계기석, 천현숙(2001) 지방화시대의 도시정체성 확립 방안 연구. 안양, 국토연구원
  7. 김낙회, 유진형, 홍성민 역(2002) 브랜드마케팅. Hakuhodo Brando Consultingu. 圖解でプランドマケティング. 서울 : 굿모닝미디어
  8. 김대식, 정하우 (2005) 그린투어리즘 및 공공서비스 기반의 지속 가능한 농촌도로노선의 최적계획에 관한 연구. 한국농촌계획학회지 11(1): 1-8
  9. 김범수, 이주희(1997) 농산촌에 있어서 Green Tourism 의 전개를 위한 농촌지역 주민과 도시민의 의식조사. 한국지역개발학회지 9(3): 183-919
  10. 김양자(2000) 농촌 관광 관련 용어에 관한 연구. 이화여대綠友논문집 39: 119-145
  11. 나유진(2001) 고객참여를 통한 기업아이덴티티 공통구축 전략에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  12. 노장오(1994) 좋은 상표. 서울. 김영사
  13. 농촌자원개발연구소(2004) 농촌관광 실태 및 선호도 조사. 농업과학기술원 보고서
  14. 농촌자원개발연구소 (2003) 농촌전통테마마을의 녹색관광 자원 이용연구. 농업과학기술원 보고서
  15. 박광순(1999) 일본의 중산간 지역에서의 그린 투어리즘의 도입, 전개, 성과. 아시아태평양지역 연구 2(1): 135-163
  16. 박광순(2001) 일본 산촌의 지역경제와 사회정책. 서울: 경인문화사
  17. 박영 (2003) 색채의 상징. 색채의 심리. 서울; 살림출판사
  18. 반수진(1999) 우리나라 농산물 포장디자인에 있어서 지역공동브랜드의 활용에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  19. 산림청(1999) 녹색관광과 산촌활성화
  20. 송미령, 박시현(2002) 주민자율적 마을가꾸기 현황과 성과 분석. 대한국토, 도시계획학회지 37(1): 169-179
  21. 윤희정(2003) 녹색관광 자원분석 및 적용가능성 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  22. 윤희정(2004) 녹색관광 자원 유형분석 및 국내 적용 가능성 연구. 한국조경학회지 32(4):,49-58
  23. 이상민, 브랜드앤컴퍼니 역(2002) 감성디자인 감성브랜딩. Gobe, M.. Emotional Branding. 서울. 김앤김북스
  24. 이후석(1998) 교류형 관광농촌 모댈개발에 관한 연구, 관광학연구 22(2): 153-161
  25. 일본능률협회총합연구소편(1991) CI실천실무. 서울: 올기업문화연구원
  26. 정철모, 박미호(2004) 녹색농업관광 활성화를 위한 경관농업 육성방안에 관한 연구-일본의 사례를 중심으로-. 한국농촌계획학회지 10(1): 57-64
  27. 조용기(1999) 녹색관광의 태동과 발달과정에 관한 연구. 경주대논문집 11: 73-85
  28. 조재노(1999) 환경친화적인 관광지 개발 계획에 관한 연구. 공주대학교 대학원 석사학위논문
  29. 조혁근(2002) 브랜드 성공을 위한 상표관리. 서울: 서해문집
  30. 한상만, 최주리 역(1999) 미학적 마케팅. Schmitt , B. and A. Simonson, Maketing Aesthetics, 서울: 한국언론자료간행회
  31. 홍성권, 김성일(2002) 녹색관광 참여의도에 관여하는 영향 인자와 제한요소의 규명. 한국조경학회지 30(1): 18-28
  32. 宮崎猛(1999) グリ-ンツ-リズムと日本の農村 -環境保全による村づくり-. 農村統計協會
  33. 宮崎猛(2002) 乙.れかちのグリ-ンツ-リズム. 家の光協會
  34. 多方一城, 田涮親莘, 成汜廣莘 (2001) グリ-ンツ-リズムの潮流. 東京: 東海大學出版會
  35. Henderson P. W. and J. A. Cote(1996) Disigning Positively Evaluated Logos, Marketing Science Institute
  36. Fleischer, A. and D. Felsenstein(2000) Support for rural tourism. Annals of Tourism Research 27(4): 1007-1024 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00126-7
  37. Marson, P. and J. Cheyne (2000) Residents attitudes to proposed tourism development. Annals of Tourism Research 27(2): 391-411 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00084-5
  38. Nilsson, P.(2002) Staying on farms. Annals of Tourism Research 29 (1): 7 - 24 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00081-5
  39. Weaver, D. B. and L. J. Lawton(2001) Resident perceptions in the urban-rural fringe. Annals of Tourism Research 28(3): 439-458 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00052-9
  40. Williams, J. and R. Lawson(2001) Commurrity issues and resident opinions of tourism. Annals of Tourism Research 28(2): 269-290 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00030-X
  41. http://www.go2viI.org(농촌전통테마마을)